Punt 2: autorijden op hennepzaad

Van hennepzaden biodiesel maken, het kan. Studenten van de major Biobased TeCh in Breda zijn er de afgelopen weken mee bezig geweest. Meer daarover kun je lezen in het nieuwe magazine van Punt. Maar ook over de komst van Oost-Europese studenten naar Avans en de zoektocht naar een studentenkamer.

Help! Ik zoek een kamer!
Thomas Kalis, vierdejaarsstudent Sociaal Pedagogische Hulpverlening, wil zijn laatste studentenjaar doorbrengen als uitwonend student. Begin augustus ging hij op zoek naar een kamer in Breda en Punt volgde hem. Zo schreef hij zich in bij kamernet.nl. ‘Ik reageer me suf, zelfs tijdens mijn vakantie. Maar ik krijg zelden een reactie of het is een afwijzing.’

Steeds minder Chinese studenten en steeds meer Oost-Europeanen weten de weg te vinden naar Avans. Hebben Chinese studenten genoeg van de Brabantse hogeschool of zijn er andere oorzaken waarom zij wegblijven? In Punt 2 vind je het antwoord.

Donorweek
Deze week is het Nationale Donorweek. Zes Avansstudenten vertellen waarom zij wel of niet besloten hebben donor te worden. Zoals eerstejaarsstudent Informatica Thomas van Leeuwen in Den Bosch: ‘Al op mijn veertiende heb ik het formulier ingevuld. Dat is nog best jong, maar toen wist ik al heel zeker dat ik donor wilde worden.’

De eigen bazen van Mangoest
‘De mangoest ziet er lief uit maar cirkelt zo lang om een cobra heen, tot hij de zwakke plek geeft gevonden en de slang in één keer doodt. Zo werken wij ook: als iemand met een probleem naar ons toe komt, cirkelen we er omheen op zoek naar de juiste oplossing.’ Aan het woord zijn de drie eigenaren van multimediaal designbureau Studio Mangoest. Een paar maanden geleden zaten ze nog met zijn drieën colleges te volgen bij Communication and Multimedia Design in Breda, nu werken ze samen binnen hun eigen onderneming.

In Breda staan tijdens de middagpauze lange rijen in de kantine voor warme maaltijden. In de rubriek ‘Waarom Daarom’ lees je waarom juist die maaltijden zo populair zijn onder studenten. Verder vertellen in Punt 2 Avansstudenten over werken in een bioscoop, golfen met de vicepresident van de VS en studeren in Indonesië.

Punt 2 ligt vanaf vandaag overal in de uitdeelbakken en is hier online te lezen.