Studenten geven gezin regie terug

De Academie voor Sociale Studies in Breda (ASB) is dit studiejaar met een pilot gestart: een speciaal studententeam ondersteunt gezinnen waar een of meerdere mensen een beperking hebben zodat zij weer volwaardig mee kunnen draaien in de maatschappij.

Volwaardig meedraaien
Leven met een beperking hoeft niet altijd een handicap te zijn. In samenwerking met MEE West-Brabant gaan ASB-studenten gezinnen tijdelijk ondersteunen om de regie weer in eigen handen te krijgen, een van de kernwaarden van de stichting. Doel is om de mensen in het gezin weer volwaardig mee te laten draaien in de maatschappij. Als werknemer, partner maar ook als buurvrouw of biljartmaatje.

Studenten zouden door hun open en onbevangen blik op een laagdrempelige manier kunnen helpen bij de praktische vragen waar mensen met een beperking mee te maken krijgen. Zo bieden ze bijvoorbeeld hulp bij administratie, huiswerkbegeleiding en structuur aanbrengen in het huishouden. Door deze extra (tijdelijke) kracht komt er voor de gezinsleden weer lucht waardoor ze hun zelfstandig bestaan weer op de rit kunnen krijgen.

Realistisch beeld
Het studententeam gaat vooral gezinnen met jonge kinderen en volwassenen met een beperking die nog thuis wonen, ondersteunen. De studenten krijgen een helder en realistisch beeld van wat leven met een beperking inhoudt en kan betekenen. ‘Het voelt goed om op je zelfstandigheid aangesproken te worden en dingen zelf uit te zoeken’, zegt een van de studenten.

De afgelopen weken volgden de Avansstudenten een intensieve training. Ze worden tijdens hun dienstverlening gecoacht door professionals van MEE West-Brabant. De pilot zal nog gedurende het gehele studiejaar lopen en krijgt dan mogelijk een vervolg.

Imilde Kuehn-Gaspar

Goed initiatief, het mes snijdt aan twee kanten! Leerzaam voor zowel klant als student.

2013-10-23 22:13:57