Academielezing over trends in de zorg

Informatie over je lichaam aflezen op je smartphone. Zelfzorg vanuit een netwerk, in plaats van een diagnose halen. Het is de toekomst van de zorg. Niels de Beer, docent aan de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ), bespreekt het tijdens de Avans Academielezing.

Trends als vergrijzing, stijgende zorgkosten, veranderingen in de zorgverzekering, grotere eigen bijdrage, een tekort aan zorgprofessionals en nieuwe technologische interventies zorgen ervoor dat het zorgsysteem radicaal moet veranderen.

Sensoren
Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Door bijvoorbeeld sensoren aan te sluiten op ons lichaam, kunnen we gegevens daarover aflezen op onze smartphone. Daardoor kunnen we preventief handelen, in plaats van achteraf genezen.

Innovatie
AGZ-docent Niels de Beer houdt zich bezig met de thema’s innovatie en ondernemerschap op het terrein van gezondheid en welzijn. Hij verbindt de gezondheidszorg met technologie, bedrijfsleven en overheid.

In september won De Beer de TedxBreda Award voor zijn project ‘Oud ontmoet Jong’. Daarin brengt hij ouderen in contact met basisschoolkinderen. Het idee erachter is dat ouderen weer actief een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij en kinderen meer leren van verhalen van ouderen dan uit boeken.

De Avans Academielezing is op woensdag 20 november van 19.30 tot 21.00 uur. Toegang is gratis, aanmelden kan hier.