Afstudeerfilm kunststudent op IDFA

De eindexamenfilm van Roeland van Doorn, afgelopen zomer afgestudeerd op Audiovisuele Vormgeving in Breda, is deze week te zien op het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA).

De korte film van Roeland, Er gaat niets gebeuren, draait op IDFA onder de Engelstalige titel Nothing Is Going to Happen. In een blok samen met een aantal andere korte films wordt de film van 12 minuten deze week nog een aantal keren vertoond.

Privacy en veiligheid
De oud-student van AKV|St. Joost verbaast zich in zijn documentaire erover dat hij overal gefilmd wordt door bewakingscamera’s, maar dat hij daar niets van terugziet. Voor zijn afstudeerproject besloot hij daarom de rollen om te draaien en zo vragen op te roepen over privacy en veiligheid.

Met zijn camera loopt hij door de straten van Breda op zoek naar draadloze beveiligingscamera’s. Die signalen vangt hij met zijn draadloze ontvanger op, zodat hij mee kan kijken. ‘Ik vind het raar dat ik overal waar ik loop gefilmd wordt, maar daar geen inzage in krijg. Daarom heb ik mezelf gefilmd door de bewakingscamera’s van anderen’, vertelde Roeland eind augustus in een interview aan Punt.

Het IDFA duurt nog tot en met aanstaande zondag.