Avansstudent ontdekt intranet-lek CMD

Mededelingen over docenten en andere privacygevoelige informatie zoals tentamencijfers van propedeusestudenten zijn allemaal vrij toegankelijk via het openbare ‘intranet’ van de studie Communication & Multimedia Design van de Hogeschool van Amsterdam, zo ontdekte de Bredase student Nino Sonneveld.

Sonneveld, student Communication & Multimedia Design (CMD) aan Avans in Breda, was op zoek naar de laagste prijs van een studieboek en kwam zonder in te loggen op het intranet van de Amsterdamse CMD-opleiding. Daar stond namelijk een pdf-bestand van het door Sonneveld gezochte boek. Nino deelde zijn ontdekking op Twitter waarna hogeschool- en universiteitsblad Folia verder ging speuren.

Van geen kwaad bewust
Bij de onderwijsbalie van CMD in Amsterdam zijn ze zich van geen kwaad bewust. Een medewerkster weet Folia  te melden dat ‘ze hier al meer dan een jaar werkt en het intranet al die tijd zonder inloggegevens toegankelijk is geweest’. Waarom daarvoor gekozen is, weet ze niet.

Saskia Goedhard, manager bedrijfsvoering bij de Hogeschool van Amsterdam, zegt in hetzelfde artikel geschrokken te zijn van de openbaarheid van de gevoelige informatie. De manager heeft het over ‘een weloverwogen keuze vanuit transparantieoverwegingen. Deze gevolgen zijn echter onacceptabel.’ Goedhard zegt alle privacygevoelige informatie per ommegaande offline te halen.

Of daar ook de gepubliceerde tentamencijfers toe behoren kon Goedhard niet melden. ‘Dit artikel dwingt ons om nog eens goed te kijken naar de gevoeligheid van alle informatie die op ons intranet staat.’

Sophie

Suf dat men daar zo slecht omgaat met de privacy van studenten. Studentummers zijn eenvoudig te vertalen naar namen.

2013-11-18 20:56:03