Bezuiniging ov-kaart uitgesteld

Waarschijnlijk kunnen studenten nog een jaartje langer gratis reizen, bevestigen bronnen aan het Hoger Onderwijs Persbureau. Het wordt erg moeilijk om al in 2016 te bezuinigen op de ov-studentenkaart.

Het contract tussen de overheid en de vervoersbedrijven over de ov-studentenkaart heeft een opzegtermijn van twee jaar, maar moet bovendien voor 1 januari worden opgezegd. Als minister Bussemaker dus niet voor de jaarwisseling een alternatief heeft gevonden voor de ov-studentenkaart, dan is de kans zo goed als verkeken dat het gratis reisrecht per 1 januari 2016 echt verdwijnt.

Universiteitsblad Mare was de eerste die opmerkte dat minister Bussemaker haast moet maken. Maar de gesprekken tussen het kabinet en de vervoerders kwamen pas na de zomer op gang. Een overeenkomst is nog ver weg, meldt ook NRC Handelsblad vandaag.

Trajectkaart, reistegoed of kortingskaart?
Er zouden tientallen varianten op tafel liggen. Een trajectkaart is een optie, net als reistegoed of een kortingskaart voor reizen buiten de spits. Heeft Bussemaker eenmaal overeenstemming bereikt met de vervoersmaatschappijen, dan moet ze haar plannen ook nog door de Tweede Kamer loodsen. De minister zou het contract eventueel al kunnen opzeggen voor er een nieuw plan ligt, maar dat zou haar in de problemen kunnen brengen.

425 miljoen per jaar
De versobering van de ov-studentenkaart moet op termijn 425 miljoen euro per jaar opleveren, geld dat gebruikt gaat worden voor het onderwijs. Maar in 2016 is de ingeboekte bezuiniging ‘slechts’ vijf miljoen. In 2017 wil het ministerie 45 miljoen euro besparen op het reisrecht voor studenten. Waarom die bezuiniging oploopt, is onduidelijk. Het zou kunnen dat Bussemaker al had gerekend op een kleine vertraging.

Anoniemus

Ik denk dat een hoop aankomende studenten hier blij mee gaan zijn!

2013-11-28 10:36:20

Ano

Er is geen verband tussen de bezuinigingsreeks en eventuele vertraging. De kosten van de ov-kaart zijn pas geboekt als de student zijn diploma behaalt, dus X jaar na het gebruik. Ook als de NS vanaf 2016 niets meer krijgt zijn er nog jaren kosten.

2013-11-26 16:54:53