Goedkeuring opleidingen Inholland ‘onacceptabel’

Twee in opspraak geraakte Inholland-opleidingen hebben hun onderwijs weer op orde, schreef minister Bussemaker gisteren. Maar studentenorganisaties blijven kritisch. De Landelijke Studenten Vakbond vindt het zelfs ‘onacceptabel’ dat de opleidingen weer zijn goedgekeurd.

Volgens de LSVb is het op dit moment ‘onmogelijk’ een diploma te halen bij één van de twee opleidingen. ‘Het afstudeertraject van Inholland wordt door studenten ervaren als dicht struikgewas waarin zij vastraken’, zegt bestuurslid Olga Wessels. ‘Dan is het duidelijk dat er iets fundamenteel mis zit in je afstudeertraject op het gebied van begeleiding en beoordeling. Wij vinden het onacceptabel dat een opleiding waar nu nog steeds veel mis gaat toch geaccrediteerd wordt.’

Meer individuele begeleiding afstudeerders
Er is een groep Inholland-studenten die tussen wal en schip lijkt te vallen, werd eerder al bekend. Die studenten hebben matig onderwijs gehad, maar moeten nu wel een afstudeerscriptie schrijven die aan de verhoogde eisen voldoet. Dat probleem is ook het panel van onderwijskeurmeester NVAO opgevallen. Die heeft daarom met Inholland afgesproken dat studenten meer individuele begeleiding krijgen om hun afstudeerwerk tot een goed einde te brengen. Studenten die niet binnen afzienbare tijd hun diploma kunnen halen, krijgen financiële steun uit het profileringsfonds.

Als de opleiding toch was gesloten, zoals de LSVb wil, wat was er dan van deze studenten geworden? Wessels: ‘Dat is aan Inholland om op te lossen. Die studenten zouden ze dan moeten plaatsen bij vergelijkbare opleidingen.’

Kritisch blijven kijken naar kwaliteit
Het Interdstedelijk Studenten Overleg (ISO) is wel blij met de extra begeleiding die studenten gaan krijgen, maar voorzitter Ruud Nauts waarschuwt ook: ‘Extra begeleiding is niet genoeg, de kwaliteit van die begeleiding moet wel goed zijn.’ Hij benadrukt dat Inholland nu niet achterover mag gaan leunen. Ook studenten en medewerkers moeten blijven opletten. Volgens het ISO moet de student én de medezeggenschap kritisch naar de kwaliteit van de gehele opleiding blijven kijken.