In Nederland blijven na afstuderen

Minister Bussemaker van Onderwijs wil internationaal talent na hun studie in Nederland houden. Ze krikken het niveau op, verbeteren het studiesucces en versterken het internationele karakter van het Nederlands hoger onderwijs. Ook zouden ze nodig zijn op de arbeidsmarkt.

Potentiële werkgevers
Minister Bussemaker wil internationale studenten aan Nederland binden met actieplan Make it in The Netherlands. Tijdens hun studie moeten internationale studenten al in contact komen met potentiële werkgevers. Ze moeten betere informatie over een mogelijke loopbaan in Nederland krijgen, en taalcursussen volgen; het zijn de aanbevelingen van de Sociaal Economische Raad (SER).

Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de internationale studenten na afstuderen in Nederland wil blijven, terwijl maar 27 procent dat daadwerkelijk doet. Een van de belangrijkste factoren bij de beslissing om blijven is de taal. Het is voor internationale studenten meestal niet nodig om Nederlands te leren, Nederlanders spreken doorgaans goed Engels. Maar als ze hier willen blijven werken is beheersing van de Nederlandse taal vaak wel een vereiste.

Gescheiden werelden
Ook leven Nederlandse en internationale studenten nog te veel in gescheiden werelden. Een betere mix in studentenhuizen en Nederlandse buddy’s die internationale studenten op weg helpen moeten dit verbeteren. Daarnaast zet het ministerie in op betere voorlichting. Door studiebeurzen meer onder de aandacht te brengen op grantfinder.nl. Careerinholland.nl wordt de centrale plek voor informatie over een loopbaan in Nederland, zoals cursussen vacatures maar ook voor internationale ondernemers.

Regionale samenwerking tussen hogescholen, universiteiten en het bedrijfsleven moet meer stageplekken en bijbanen voor de internationale studenten opleveren. Verder belooft het ministerie de administratieve rompslomp waar zij nu vaak tegenaan lopen in kaart te brengen en waar mogelijk op te schonen.

anoniem

Nu vraag ik mij af waarom dit plan opgezet wordt voor internationale studenten terwijl er amper uitzicht is voor nederlandse studenten om een plek in de arbeidsmarkt te veroveren na het behalen van de studie.

2013-11-28 07:45:55