Makkelijk inbreken in studentenhuizen

De Groningse politie heeft afgelopen woensdag een radicale methode ingezet om studenten te wijzen op het gemak waarmee inbrekers studentenhuizen binnenkomen: zelf inbreken. De politie slaagde erin om in dertig van de 42 gekozen studentenwoningen in de binnenstad binnen te komen.

Studentenhuizen staan bij inbrekers bekend als makkelijk te kraken en vaak is er wel een laptop of tablet te halen. Met toestemming van burgemeester en Officier van Justitie gingen drie politieteams op pad, gewapend met flipperkaarten en omgebogen klerenhangers, voor de actie ‘Wij waren in je kamer’, zo meldt HanzeMag.

Flipperen

Het merendeel van de huizen (21) kwamen de teams simpel binnen door de voordeur te ‘flipperen’. Vier keer werd de voordeur via de brievenbus geopend met een klerenhanger en vijf keer kon een agent binnendringen door openstaande ramen of deuren. Bij huizen waar bewoners niet aanwezig waren, liet de politie een flyer achter.

De meeste bewoners konden de actie van de politie wel waarderen.

Kees

Wat goed, zouden ze bij iedereen moeten doen, kun je gelijk even kijken of er verder nog zaken zijn die aandacht nodig hebben bij de mensen in huis. Voorkomen is beter dan genezen, en wie weet wat ze aantreffen.

2013-11-11 11:10:47

Anon

Mijn studentenhuis is eenvoudig open te maken, maar alle individuele kamers zijn altijd afgesloten als we niet thuis zijn. In de gemeenschappelijke ruimtes staat eigenlijk niets van waarde. Wel goede actie voor de bewustwording.

2013-11-11 09:38:03

-

zelf ben ik wel eens sleutels vergeten en op de kleerhangermanier binnengekomen. ideaal :)

2013-11-08 13:54:07