Oude kleren? Lever ze in bij Avans

Avans is de eerste hogeschool die samen met Leger des Heils ReShare kledinginzameling gaat oppakken. Bij alle Avansgebouwen staan of komen kledingcontainers.

Medewerkers en studenten van Avans kunnen hun gebruikte kleding deponeren, verpakt in plastic vuilniszakken. Voor elke kilo ingezameld textiel ontvangt de hogeschool 0,25 euro om aan een goed doel te besteden. Dit goede doel wordt door Avans jaarlijks gekozen.

10.000 vrachtauto’s
Ieder jaar verdwijnt er maar liefst 134 miljoen kilo textiel in de verbrandingsoven. Dat zijn tienduizend vrachtauto’s vol bruikbare goederen. Op dit moment zamelt Leger des Heils ReShare circa 26 miljoen kilogram textiel in om goede doelen in binnen- en buitenland te financieren. Daarnaast is het belangrijk uit milieu-oogpunt om de kansen voor textiel goed te benutten. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat hergebruik van één kilogram textiel zorgt voor reductie van 3,4 kilogram CO2-uitstoot.

Wat gebeurt er met ingezamelde kleding?
De kleding wordt met door gesorteerd en is voor een deel terug te vinden in de tweedehandskledingwinkels van het Leger des Heils. De kleding is daar verkrijgbaar tegen scherpe, sociale prijzen. Een ander deel komt terecht bij textielbedrijven voor recycling. De opbrengst hiervan gaat naar verschillende projecten van het Leger des Heils in binnen- en buitenland. Ook worden van de ingezamelde kleding noodvoorraden aangelegd voor nationale en internationale rampen en calamiteiten.

-

Als ik het goed zag, staat de container in Den Bosch tussen de noodlokalen en de parkeergarage.

2013-11-05 18:39:05

Arold Roestenburg

Op de Hogeschoollaan staat een container bij de milieustraat naast de noodlokalen. In Tilburg staat de container voor bij de hoofdingang. In Den Bosch is het mij niet bekend waar de container staat of komt te staan.

2013-11-04 14:27:17

joyce van der linden

waar staan die containers?

2013-11-04 14:23:39

corina van steenhoven