Parkeerdruk Den Bosch neemt toe

De parkeerdrukte in het Bossche Paleiskwartier is opvallend toegenomen, zeggen diverse Avansdocenten. Zij klagen erover dat zij hun auto nergens meer kwijt kunnen. Zeker op dinsdag en donderdag staat alles in de wijk vol.

Docenten die laat beginnen, van Avans-locatie wisselen of bijvoorbeeld een stagebezoek hebben gebracht, hebben daarna vaak een parkeerprobleem. De komst van het hoofdkantoor van netbeheerder Enexis zou aan de drukte in de Paleiskwartier-garage bijdragen. Eind september opende Enexis haar kantoor aan de Magistratenlaan. Bezoekers van de netbeheerder kunnen parkeren in de Paleiskwartier-garage, zo meldt Enexis op haar website.

Meerdere opties
Als medewerker of deeltijdstudent van Avans in Den Bosch heb je meerdere opties om te parkeren. Eerst proberen de meesten de parkeergarage onder het hoofdgebouw aan de Onderwijsboulevard. Die is als eerste vol, dus daarna is het parkeerterrein achter de kunstacademie een tweede keuze. Als die ook vol is, is het alternatief de grote Parkeergarage Paleiskwartier van de gemeente Den Bosch.

DenBosch_paleiskwartiergarage_max

Voor die garage kunnen medewerkers en deeltijdstudenten een uitrijkaart krijgen bij de receptie. Avans koopt die uitrijkaarten in bij de gemeente. De afgelopen tijd is echter de Paleiskwartier-parkeergarage ook steeds vaker vol, vooral op dinsdag en donderdag. Dan kunnen auto’s nog terecht bij het P+R-terrein aan de Vlijmenseweg (Transferium Willemspoort). Gewoon langs de weg parkeren doet vrijwel niemand, want dat is erg duur.

Delen met anderen
Mobiliteitsmanager van Avans John Theeuwes heeft de signalen ook opgevangen. ‘Zelfs het Transferium staat tegenwoordig wel eens vol, begrijp ik.’ Hij wijst erop dat, naast Enexis, in het voorjaar ook kantoormachinefabrikant Ricoh een vestiging in het Paleiskwartier geopend heeft. ‘We moeten de wijk nou eenmaal delen met andere bedrijven. Mensen moeten beseffen dat het niet meer vanzelfsprekend is dat iedereen een eigen parkeerplek heeft.’

Oud-student

Vaak is er helemaal achterin de parkeergarage nog wel plek. Je kunt achterin echter slecht naar de onderverdieping komen zonder helemaal om te rijden.

2013-11-27 23:40:57

Victor

Bestraat het gras achter de hogeschool met zogenaamde open grastegels. Toch groen en ook parkeerruimte!

2013-11-20 09:30:10

Anoniem

Waarom wordt het gras achter het gebouw niet bestraat en gebruikt als parkeerplaats? Niemand maakt er gebruik van, terwijl er best veel auto's kunnen staan.

2013-11-19 23:21:17

Connie

Naast het parkeerprobleem is het ook verkeersonveilig rondom Avans Den Bosch. Auto's moeten in alle drukte over het voetpad en het fietspad!

2013-11-19 19:01:13

Anoniemus

Voor de nieuwe generatie Den-Bosch studenten wordt het helemaal feest als de OV-kaart niet meer gratis is. Parkeerdrukte zal dan nog meer toenemen...

2013-11-19 16:54:47

Tom

De Mobiliteitsmanager van het Avans moeten ze eens vervangen. Hij maakt er gewoon een puinhoop van. Zowel in Den Bosch als in Breda is het een heuze speurtocht om te zoeken naar een parkeerplek.

2013-11-19 15:20:11