‘Pure misleiding’ voorlichtingsfolders hbo

Scholieren krijgen van hogescholen en universiteiten geen goede informatie over het hoger onderwijs, vindt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). In veel brochures is zelfs sprake van ‘pure misleiding’. Onderwijsinstellingen zouden hun voorlichting snel moeten aanpassen.

Slechts enkele opleidingen schrijven in hun folder over het bindend studieadvies in het eerste jaar, stelt de LSVb. 60 procent zegt niets over het verwachte aantal contacturen. Meer dan de helft zwijgt over de kosten voor studiemateriaal. Ook het aantal eerstejaars en de grootte van werkgroepen blijven veelal ongenoemd.

Objectieve en vergelijkbare informatie
Vanaf 1 mei 2014 zijn opleidingen verplicht om objectieve en vergelijkbare informatie in hun voorlichtingsfolders te zetten. Maar dan is het al te laat, vindt de LSVb. Scholieren moeten zich tegenwoordig vóór 1 mei aanmelden in het hoger onderwijs, omdat ze anders geweigerd kunnen worden.

Eerlijke voorlichting aan studenten is essentieel, vindt LSVb-voorzitter Jorien Janssen. ‘De overheid stelt steeds strengere eisen en wil dat studenten zo snel mogelijk afstuderen. Met als gevolg dat een verkeerde studiekeuze de student veel geld kost.’

Sprake van misleiding
In veel brochures is zelfs sprake van ‘pure misleiding’. De vakbond vergeleek enkele claims van opleidingen met de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête en de oordelen van accreditatieorganisatie NVAO. Fantastische faciliteiten blijken dan toch wat minder fantastisch en de docenten krijgen ook minder waardering dan je op grond van de folder zou denken.

De LSVb keek naar zeven verschillende universitaire bacheloropleidingen van elf universiteiten en zes verschillende hbo-bacheloropleidingen van 26 hogescholen waaronder Avans. In totaal zijn 141 voorlichtingsbrochures op veertig punten met elkaar vergeleken. Het hele onderzoek lees je hier.

Sommige onderwijsinstellingen doen het beter dan andere. De LSVb complimenteert de Hanzehogeschool Groningen en de Universiteit Leiden.

Glimmende folders die studie-uitval verzwijgen
Scholieren- en studentenorganisaties strijden al jaren tegen glimmende folders van opleidingen die verzwijgen hoe hoog de studie-uitval is en hoeveel studenten een goede baan zullen vinden. Maar het bleek lastig om de politiek mee te krijgen.

Voormalig staatssecretaris Halbe Zijlstra wilde hogescholen en universiteiten niet dwingen tot het bieden van vergelijkbare studiekeuze-informatie, zei hij in 2012. Ze moesten er zelf voor zorgen, meende hij. Een verplichting opleggen kon altijd nog. Zijn partijgenoot Anne-Wil Lucas (VVD) had meer haast. Ze was bang dat er in september 2013 weer duizenden jongeren aan een studie zouden beginnen zonder goede voorlichting te hebben gehad.

Intussen is er een wet aangenomen die het bieden van vergelijkbare studiekeuze-informatie verplicht stelt. ‘Hier kunnen scholieren die in 2015 eindexamen doen volop van profiteren’, zei minister Bussemaker afgelopen juni tegen het Hoger Onderwijs Persbureau. De komende lichting scholieren heeft er dus nog weinig aan.

Anoniem

Helemaal eens met Kees! Scholen moeten eerlijke en realistische gegevens verstrekken, wat dus ook de negatieve kanten aan het licht moet brengen. Je gaat geen 2e hands auto kopen, je moet een goede keuze maken voor je toekomst!

2013-11-19 16:57:30

Kees

Marketing viert hoogtij op de onderwijsinstellingen, en dat is niet best. Onderwijs is geen koehandel of een vorm van bedrijfsvoering, onderwijs is een grondrecht.

2013-11-19 15:36:02