Schaf bijverdiengrens studenten af

Een meerderheid van de lezers van Punt vindt dat de overheid de bijverdiengrens voor studenten moet afschaffen. Dat blijkt de poll op deze website.

Een overgrote meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister Bussemaker de bijverdiengrens voor studenten verhoogt of zelfs afschaft als de basisbeurs verdwijnt. Maar zij is dat niet van plan.

Volgend studiejaar krijgen masterstudenten misschien geen basisbeurs meer, als de plannen van het kabinet door de Eerste en Tweede Kamer komen. Mogen ze dan wat meer bijverdienen voor ze hun ov-kaart verliezen?

Ov-kaart
Regeringspartijen VVD en PvdA vinden van wel, net als CDA en GroenLinks. Ze stelden vragen aan minister Bussemaker, maar zij geeft niet thuis. De studenten krijgen immers nog een ov-kaart en misschien ook een aanvullende beurs. Daarom ziet ze geen reden om aan de bijverdiengrens te tornen.

‘Rijke’ studenten hebben eigenlijk geen studiefinanciering nodig, is de gedachte achter de bijverdiengrens. Dus als studenten in een jaar meer verdienen dan 13.531 euro, moeten ze een deel van hun basisbeurs, aanvullende beurs en ov-kaart terugbetalen. Wie 100 euro te veel verdient, moet 100 euro terugbetalen.

Schandalig
Puntlezers vinden dat de bijverdiengrens afgeschaft moet worden, zo blijkt uit de poll. 76 procent van de lezers is van mening dat de bijverdiengrens hardwerkende studenten benadeeld. ‘Het is schandalig dat de minister het niet stimuleert om zo veel mogelijk self-supporting te zijn als student. Zodra je een beetje kosten hebt (auto, eigen woonruimte, dure hobby etc.), kom je met 13.000 euro per jaar eigenlijk net niet rond’, reageert een student op de site.

Auto of dure hobby
24 procent is voorstander van de bijverdiengrens omdat veelverdieners geen studiefinanciering nodig hebben. ‘Lijkt me niet meer dan logisch dat er “ergens” een bijverdiengrens gesteld wordt om (nog) in aanmerking te komen voor een bijdrage van de overheid. Boven 13.000 euro moet je toch wel voor jezelf zorgen, zeker als je per se een auto / dure hobby wilt!’, reageert een andere student.

In Punt 3 vertellen Avansstudenten over de combinatie bijbaan en studie. Punt 3 ligt vanaf donderdag overal in de bakken en is hier al online te lezen.

jan

Ik vind dat het helemaal afgeschaft moet worden bijverdiengrens is puur de Nederlandse volk afpersen. Wij hebben mensen nodig die willen studeren en niet als junk op straat gaan belanden. Bussemaker bakt er zelf niks van net zo als zijlstra.

2014-02-13 04:28:09

Anoniemus

Overheid zou hard-werkende jongeren juist moeten stimuleren! Als je op jonge leeftijd gewend bent om te leren en hard te werken dan kom je er in het bedrijfsleven ook wel. Dit in tegenstelling tot veel jeugd van tegenwoordig...

2013-11-19 17:01:33

Ano

Altijd de zwakste als rode draad nemen, nooit de strevers en hardwerkers motiveren of belonen. Dat is zijn de uitgangspunten van de overheid en o.a. ook onderwijs instellingen.

2013-11-19 16:35:08

hoi

de bijverdiengrens slaat de plank toch volledig mis, niemand gaat meer dan 13531 verdienen omdat ze alles zo weer weg kunnen geven, dus ga je maar minder werken, zodat je er niet boven komt, daar ken ik er genoeg van.

2013-11-19 11:57:08