Studenten betalen huur ‘in natura’

Als student je huur betalen met lesgeven op een vakschool en vmbo. Het kan in Den Haag waar een middelbare school een studentenflat heeft gebouwd.

Studentenkamers zijn schaars in de regio Den Haag, zo meldt het Algemeen Dagblad. Een plaats in de nieuwe studentenflat is dan ook erg gewild. Nog zonder te adverteren zijn twintig van de 26 studentenappartementen, die half november worden opgeleverd, verhuurd.

Bijles, huiswerkbegeleiding en clinics
‘Een deel van de studenten werkt nu al bij ons. Het gaat om studenten van de Haagse Hogeschool en TU Delft die lesgeven in technologie en ontwerpen, rechten en taal en cultuur. Ook geven ze bijles, huiswerkbegeleiding, clinics in sport of les over een specifiek onderwerp, ‘ zegt Karel Bun, algemeen directeur van Scholengroep Zuid-West, de middelbare school die de studentenflat op de eigen campus heeft gebouwd.

‘We nemen op school de studenten/bewoners in dienst voor 8 uur per week. We betalen hen die uren niet uit in salaris, maar bieden hen woonruimte in een gloednieuwe flat die meer ruimte biedt dan een gemiddelde studentenwoning’, zegt Bun in de krant.

Huursubsidie
‘Afhankelijk van of ze huursubsidie krijgen of niet, betalen ze altijd minder dan de 450 tot 550 euro die studenten zouden moeten betalen die níet voor ons werken.’ De school verdient niet op de verhuur. ‘De exploitatie komt er mee rond,’ zegt Bun.

Anon

Ik hier reppen ze over het feit dat alle docenten universitair geschoold moeten zijn. Tegenstrijdige meningen. http://punt.avans.nl/2013/11/nederlands-onderwijs-voorzichtig-achteruit/

2013-11-05 13:21:23

Boris van Leeuwen

Mooi initaitief! Zouden ze vaker moeten doen, meerdere partijen worden hierdoor geholpen dus iedereen is blij.

2013-11-05 11:55:31