Avans 4e onder studenten met functiebeperking

Hbo-studenten met een functiebeperking zijn van de grote hogescholen het meest tevreden over Avans. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie. Het rapport is gebaseerd op een enquête onder bijna negentienduizend studenten met een functiebeperking.

Avans heeft een totaalscore van 6,45 en staat daarmee op een  vierde plaats in de lijst grote en middelgrote hogescholen. De NHTV staat hierin op een eerste plaats met een 6,79 gevolgd door Hogeschool Zeeland (6,58)  en Hogeschool van Hall Larenstein  met een 6,53.

Tevredenheid gedaald
Universitaire studenten met een functiebeperking zijn dit jaar opvallend kritisch over de manier waarop hun opleiding ze in staat stelt te studeren. Hun tevredenheid is voor het eerst in jaren gedaald, waardoor die nu gelijk is aan die van hbo’ers.

Studenten die bijvoorbeeld dyslexie hebben, doof zijn of kampen met een andere handicap geven hun opleiding gemiddeld een 6,2, een minder goed cijfer dan vorig jaar. Onderzoeker Frank Steenkamp van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie vermoedt dat bezuinigingen en de toegenomen druk om sneller te studeren de onvrede hebben veroorzaakt.

Docenten doen hun best, maar hebben te weinig kennis
Vooral de ‘aanpassingen aan het onderwijs’ en de ‘mogelijke hulpmiddelen’ worden in 2013 slechter beoordeeld dan vorig jaar. Universitaire studenten zijn daarnaast minder tevreden over de intakeprocedure. Net als vorig jaar blijkt dat docenten vaak enorm hun best doen, maar te weinig kennis hebben om studenten goed te begeleiden.

Wo-studenten met een functiebeperking zijn het meest tevreden over Wageningen University,. Ook Hotel-en-toerisme-instituut TIO deed het dit jaar goed. Deze kleine particuliere hogeschool zette de afgelopen jaren in op het thema ‘studeren met een functiebeperking’ en voert de ranglijst van kleine hogescholen aan met een beoordeling van 7,5.

19.000 studenten
De cijfers komen uit de ‘Gebruikerstoets Studeren met een Handicap 2013’. Het rapport is gebaseerd op een enquête onder bijna negentienduizend studenten met een functiebeperking. Deze maakte deel uit van de grote Nationale Studentenenquête (NSE) van Studiekeuze123.