Hbo-diploma kost 138.200 euro

Het kost over het algemeen zo’n 148.000 euro om iemand tot een universitair masterdiploma te brengen, aldus het CBS. Een hbo-bachelordiploma is 10.000 euro goedkoper: 138.200 euro.

Wat kost een diploma nu eigenlijk als je de hele weg ernaartoe meetelt, van kleuterklas tot afstuderen? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft het uitgerekend en telde alle uitgaven mee: niet alleen van de overheid, maar ook van studenten en hun ouders.

Havo naar hogeschool
In de tabel kijkt het CBS naar mensen die de ‘gewone’ route nemen, dus van havo naar hogeschool en van vwo naar universiteit. Dat is 70 procent van de gevallen. Alle omwegen, bijvoorbeeld via vmbo en mbo, blijven buiten beschouwing.

En het is een gemiddelde. Het zou goedkoper zijn als leerlingen braaf hun school doorlopen en studenten geen enkele studievertraging oplopen. Voor het universitair masterdiploma zou dat ruim 13.000 euro schelen en voor het hbo-bachelordiploma 11.000 euro.

Hoger studietempo
Het studietempo is volgens de statistici omhoog gegaan. Eén op de drie masterstudenten haalde in 2012 het diploma op tijd. Het CBS geeft daar geen verklaring voor.

Langstudeerboete
Misschien komt het doordat studenten tegenwoordig hun bachelordiploma op zak moeten hebben voordat ze aan hun masteropleiding mogen beginnen: ze hoeven geen punten meer te halen voor hun bachelor. Ook de langstudeerboete speelde in 2012 een rol: studenten zouden ruim 3.000 euro extra collegegeld moeten betalen als ze meer dan een jaar uitliepen.

De studiekosten pakken overigens nog veel duurder uit, als studenten via alternatieve routes opklimmen naar het hoger onderwijs. Telt het CBS alle ‘stapelaars’ mee – zoals in eerdere versies van deze tabel gebeurde –  dan kost een universitair masterdiploma gemiddeld 160.000 euro en een hbo-diploma 151.000 euro.