Sinterklaas is jarig, studenten nog niet

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) heeft zojuist zijn schoen gezet voor de ingang van de Tweede Kamer. De studenten voeren actie tegen de voorgenomen afschaffing van de basisbeurs.

Volgens voorzitter Jorien Janssen worden studenten steeds verder ‘kaalgeplukt’. Ze maakt zich niet alleen zorgen over het kabinetsplan om de basisbeurs te vervangen door een leenstelsel, maar protesteert ook tegen het hoge collegegeld voor tweede opleidingen en excellentietrajecten. ‘Op deze manier demotiveer je studenten om het beste uit zichzelf te halen, in plaats van dit te stimuleren. Ambitie wordt afgestraft’, aldus Janssen.

Neem Jet mee naar Spanje
Tijd voor een berisping, dacht de LSVb. Onderwijsminister Bussemaker kreeg niet alleen 250 schoenen op de stoep, ze kreeg er ook een Sinterklaasgedicht bij. ‘Sinterklaas is jarig, de student nog niet. Minister Jet is karig, studenten gaan failliet’, luiden de eerste vier regels. De oproep: ‘Neem Jet naar Spanje mee.’

Vandaag hoort de Tweede Kamer verschillende experts, waaronder Janssen, over de mogelijke effecten van een leenstelsel. Volgende week staat het debat gepland over het wetsvoorstel dat de basisbeurs in de masterfase moet afschaffen.