WhatAppened, de nieuwe Snapchat?

    Soms weet je na een avondje stappen niet meer goed wat er gebeurd is. Hoe handig is het dan als je een compilatie terug kunt zien? Twee oud-studenten van Avans zijn bezig met een app die dat mogelijk maakt: ‘WhatAppened’.

    De app is geïnspireerd op de film The Hangover. Aan het einde van die film zie je een compilatie van foto’s van de avond ervoor.

    Bij WhatAppened meld je je vriendengroep aan. Tijdens het stappen voer je ‘missies’ uit die je vast legt met je smartphone. De volgende ochtend stuurt de app je een video met al die foto’s. Denk aan opdrachten als; op de foto gaan met de DJ of zorgen dat je wordt toegezongen. ‘Er zijn hele specifieke missies, maar ook een aantal die je vrij kunt interpreteren. Daardoor krijg je de gekste dingen’, aldus Arne Stierman, marketeer van de app.

    Arne deed de opleiding Commerciële Economie op Avans in Breda en studeerde afgelopen juni af. ‘Het idee is tijdens carnaval ontstaan, ik was samen met twee goede vrienden op stap en we hadden het over The Hangover. Na wat brainstormen kwamen we met WhatAppened.’

    De nieuwe Snapchat
    WhatAppened is verkozen tot ‘most investable startup’ tijdens het Startup Weekend in Utrecht. ‘We werden daar heel positief ontvangen, ze zeiden dat de app wel eens de nieuwe Snapchat zou kunnen zijn’, aldus Arne.

    Flinke klus
    De app is nog niet te downloaden, maar is een crowdfunding project op Indiegogo. Hoewel er volgens Arne veel positieve reacties zijn, is het doel van 20.000 euro nog lang niet behaald. ‘Een app is iets heel abstracts, op Indiegogo staan veel projecten en bij de meesten krijg je een protoype als je investeert. Bij ons is er fysiek niks te krijgen, dat weerhoudt mensen ervan om te investeren denk ik. Gelukkig hebben we via andere kanalen ook wat investeerders, maar het wordt nog een flinke klus.’ Er zijn ook negatieve reacties. ‘Een aantal mensen zegt dat wij aanzetten tot comazuipen, ook dat soort dingen nemen we mee.’

    Als er 10.000 euro is opgehaald, wordt de iPhone versie van de app gemaakt. Voor een Android versie is nog eens 10.000 euro nodig. Wanneer je de app kunt downloaden is nog niet bekend.

    Meer artikelen over

          

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    • Wil het niet helemaal afzeiken maar succesvolle Apps kennen 3 kenmerken: Ze zijn voor een breed publiek, ze hebben een hoog frequentiegebruik en zijn (dús) interessant voor adverteerders. Deze App heeft geen van deze drie. Desondanks creatief idee.

    • Laten we op een avond stappen nog meer redenen verzinnen om een telefoon in de hand te nemen. Van mij hoeft dat absoluut niet. Ook zonder foto’s moet je kunnen herrineren wat je die avond ervoor hebt gedaan… Anders maar een drankje minder

    • Voor mij hoeft dit ook niet. Mensen hangen al veel te lang rond met dat domme scherm voor hun gezicht, ook tijdens het stappen en dat soort dingen. Met een app als deze werk je dat alleen maar meer in de hand.

    • Naar mijn mening onzin. Ik ben er al geen fan van. Sta je de hele avond met je telefoon in de kroeg. Meeste mensen hebben al genoeg lol zonder. Creëert alleen afstand met die telefoon..

    • leuke app denk ik zo,
      maar ik zou hem niet alleen richten op het stappen,
      het kan ook leuk zijn voor gewoon andere avonden, terwijl je wel gewoon alles nog kan herinneren de volgende morgen, 😛