1.000 handtekeningen voor beter wonen in Breda

De Bredase Jongeren Raad heeft de gemeenteraad afgelopen week de petitie aangeboden die zij zijn gestart omtrent de studentenhuisvesting in Breda. ‘De verhouding tussen vraag en aanbod loopt scheef in Breda.’

De studenten willen met de petitie, die ruim duizend keer is ondertekend, aandacht vragen voor het studentenhuisvestingprobleem in Breda. Ze maken zich zorgen over de prijs-kwaliteitverhouding van kamers en er zou behoefte zijn aan (meer) zelfstandige units. ‘De verhouding tussen vraag en aanbod loopt scheef in Breda’, zegt Eric Masteling, lid van de Jongerenraad in een interview aan BredaVandaag.

Studentenhuisvestingscoöperatie
De studenten pleiten ook voor een betere studentenhuisvestingscoöperatie, veel studenten zouden klachten hebben over Klik voor Kamers, waarop je het aanbod van de woningcorporaties Laurentius, Singelveste AlleeWonen en WonenBreburg uit Tilburg en Breda kunt vinden. ‘Het zou prettig zijn als daar een beter platform voor komt’, aldus Masteling.

Containerwoningen
In een eerder interview met de Bredase Jongeren Raad op deze website geeft voorzitter Tim van het Hof aan dat er ook zorgen zijn omtrent de beschikbaarheid van studentenwoningen: ‘In de petitie roepen we de gemeente en alle andere partijen op om containerwoningen te plaatsen of lege kantoren om te vormen tot studentenwoningen. Dit zou een oplossing kunnen zijn op korte termijn voor de vele studenten die nog op zoek zijn naar een geschikte en betaalbare kamer.’