25 euro administratiekosten, mag dat?

Avansstudenten betalen 25 euro administratiekosten als ze te laat zijn met inschrijven voor tentamens. Volgens de Onderwijsinspectie is dat niet toegestaan.

‘Voor het afleggen van tentamens mag geen geldelijke bijdrage worden gevraagd. Dus geen boete, administratiekosten of anderszins’, stelt een woordvoerder van de Onderwijsinspectie. Toch vraagt Avans een vergoeding van 25 euro.

Studenten niet duperen
‘In de Wet op het Hoger Onderwijs staat dat de hogeschool administratieve kosten in rekening mag brengen’, stelt bestuursvoorzitter Paul Rüpp. ‘Avans heeft juist voor deze regeling gekozen om studenten niet te duperen. Dat is ook de reden dat studenten in de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad en de academieraden ingestemd hebben met de regeling.’

Keuzemogelijkheid
‘Voorheen was het zo dat studenten automatisch stonden ingeschreven voor tentamens. Het gevolg daarvan is dat studenten die niet komen opdagen een tentamenkans verspeeld hebben. Nu geven we studenten de keuzemogelijkheid om tentamens wel of niet te volgen zonder meteen een kans te verspillen’, zegt Rüpp.

Onnodige kosten
Ook worden er op deze manier minder onnodige kosten gemaakt. ‘Voor de tentamens van een grote groep studenten moet je accommodatie regelen en surveillanten. Als dan meer dan een kwart van de studenten niet komt opdagen heb je die kosten voor niks gemaakt’, zegt Rüpp.

2.000 studenten
De Onderwijsinspectie stelt dat studenten die te laat zijn met inschrijven, niet meer deel kunnen nemen aan het tentamen. ‘Daarmee dupeer je studenten nog meer. Dan lopen ze vertraging op’, reageert de bestuursvoorzitter. ‘Let wel, het gaat om een behoorlijke groep Avansstudenten. Jaarlijks maken er meer dan tweeduizend gebruik van de regeling.’

Fien

Het systeem staat 7 dagen 24/7 open, iedere student wordt geïnformeerd via Avansmail of BB. Wat zegt dit dan over het niveau van die 2000 studenten? Aangezien er voldoende coulance is voor studenten die heel goede redenen hadden om het te vergeten?

2014-01-20 11:12:13

Student

De student niet willen duperen. Wat een onzin. Als ik me niet inschrijf krijg ik ook een onvoldoende op mijn cijferlijst. Had je je werkelijk druk gemaakt om de paar studenten die geen tentamen willen doen had je ook voor een opt-out kunnen kiezen!

2014-01-20 09:36:37

Anon

Ik vraag me af wat ze met het geld doen!! Niemand die er wat van weet....

2014-01-19 19:02:32

Wassup

Op diverse scholen worden de studenten automatisch ingeschreven alle tentamens. Uiteindelijk is €25 * 2000 een aanzienlijk bedrag. Aangezien je je tegen een vergoeding van €25 opeens wel kan is het puur geld verdienen over de rug van je studenten!

2014-01-19 11:40:41

Anonymous

Moet alles tegenwoordig voor de studenten voorgekauwd worden? Ze kunnen toch wel zelf inschrijven voor de tentamens? Je krijgt een mail en het staat twee weken lang op Blackboard. Moet Avans binnenkort ook de tentamens van de studenten gaan maken?

2014-01-18 11:26:46

Martijn

Het is duidelijk een geldkwestie. 2000 studenten van 25 euro, is toch mooi een halve ton. En dat alleen maar voor het niet standaard aanvinken van wat tentamens. Snel verdiend toch?

2014-01-18 02:20:31

Ano

Inderdaad, hoe kan hij dit verkondigen! Als je je niet inschrijft dan is dit een even grote gemiste kans als dat je niet komt opdagen. Dus automatisch inschrijven is een goed plan. Hierdoor gaan er heus niet meer studenten hun tentamen niet maken.

2014-01-17 13:01:23

Anoniem

Niet op komen dagen voor een tentamen, ingeschreven of niet, resulteert altijd in een onvoldoende. Dus dat studenten zo geen kans verspillen is onjuist en dat weet Avans ook.

2014-01-17 12:03:10

anoniem

Indien studenten nu geen gebruik maken van de aangeboden kans hebben ze een kans verspeeld , in de OER staat namelijk "het niet deelnemen aan een tentamen geeft geen recht op een extra tentamen in de loop van een studieijaar"

2014-01-17 11:43:03

Anonimo

Dat stukje van Rupp dat studenten zo geen kans verspillen, is feitelijk onjuist. Je verspilt wél een kans als je je niet inschrijft.

2014-01-17 11:39:15