Achterhalen wat mensen om je heen luisteren

Altijd al willen weten wat mensen om je heen luisteren? Of altijd al je huis van een afstand op slot willen doen? Het zijn een paar voorbeelden van innovaties waar studenten van de Academie voor Engineering en ICT mee aan de slag zijn gegaan.

De minor Innovatie, Onderzoek en Advies is donderdag afgesloten tijdens het Innovation Event bij NBrIX in Tilburg. De vierdejaarsstudenten Business IT & Management gaven workshops waarin ze handige innovaties presenteren.

Nieuwe muziek
Een van de innovaties die gepresenteerd werd, is Musiqscan, een app waarmee je er achter kunt komen wat mensen om je heen aan het luisteren zijn. De workshop begint met een spel waarbij de aanwezigen opschrijven wat hun favoriete nummer is, de rest moet raden welk nummer bij wie past. ‘Door dit spel zie je hoe leuk het is om te weten wat een ander luistert’, vertelt Jeroen van Boxtel, een van de studenten. ‘De app is vooral ook een manier om nieuwe muziek te ontdekken. Als je even niet weet wat je moet luisteren, kun je met deze app makkelijk nieuwe muziek vinden.’

De app heeft onder andere een live view, met de camera van je telefoon kun je de omgeving scannen en zo zien wat een ander luistert. Ook wordt er gebruik gemaakt van een radar en kun je met andere mensen chatten. ‘Je kunt alleen mensen zien die de app ook hebben. Het is dus belangrijk dat de app aanslaat anders heb je er niets aan. Daarom willen we hem gratis aanbieden.’ Musiqscan werkt nog niet, het is alleen nog maar een concept. Of er nog iets mee gedaan gaat worden? Dat hangt af van belangstelling vanuit het bedrijfsleven.

Melissa

Erg leuk concept!