Bijna geen banen voor jonge onderwijzers

Er zullen steeds minder banen zijn voor leraren in het basisonderwijs. Oudere leerkrachten werken langer door en er komen minder leerlingen, aldus een nieuwe analyse.

Lange tijd was de opleiding tot leraar in het basisonderwijs met afstand de grootste hbo-studie van Nederland. In 2003 mochten de hogescholen bijna tienduizend nieuwe pabo-studenten verwelkomen. De pabo is nog altijd de grootste hbo-opleiding, maar de belangstelling is intussen bijna gehalveerd.

Sombere vooruitzichten
Dat heeft vast te maken met de strengere eisen aan eerstejaars, maar waarschijnlijk ook met de sombere vooruitzichten. De werkgelegenheid in het primair onderwijs daalt hard. In 2012 waren er alweer elfduizend banen minder dan in 2008 en het einde is nog niet in zicht, voorspelt het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs in een nieuwe analyse.

In 2012 kregen maar liefst 4.294 mensen uit het primair onderwijs een ww-uitkering. Voor leraren waren er dat jaar 102 openstaande vacatures, waarvan er slechts achttien ‘moeilijk te vervullen’ waren. Vier jaar eerder hadden de basisscholen nog 666 vacatures, waarvan driekwart moeilijk te vervullen was.

Economische ontwikkelingen
De onderwijsarbeidsmarkt is gevoelig voor de economische ontwikkelingen, aldus de analyse. ‘Ten tijde van hoogconjunctuur zijn pas afgestudeerde en zittende leraren eerder geneigd om een baan buiten het onderwijs te accepteren. Bij laagconjunctuur, zoals nu, is dit minder het geval.’

Er zijn relatief veel oudere leraren in het basisonderwijs. Die vinden ook niet zo snel meer een andere baan en blijven op hun post, waardoor maar weinig nieuwe afgestudeerden een baan vinden. ‘De jongeren die instromen in het primair onderwijs, hebben vaak te maken met tijdelijke contracten en/of vervangingsbanen’, aldus het rapport.

Ziekteverzuim
Binnen scholen leidt dit ook tot problemen. Het ziekteverzuim is in het primair onderwijs relatief hoog. Ouderen melden zich weliswaar minder vaak ziek, maar als ze ziek zijn betreft het vaker een langdurig verzuim.

De onderzoekers adviseren de scholen om de gevolgen van krimp samen op te vangen. Een school kan er immers niet in zijn eentje voor zorgen dat er meer jongere leraren de sector instromen ‘en behouden blijven voor het onderwijs’, aldus het rapport.

Marieke

Daarentegen zijn er in het VO zulke enorme tekorten, dat er momenteel bij een kwart (!) van alle lessen een onbevoegd docent voor de klas staat. PABO-afgestudeerden kunnen met niet al te veel aanvullende scholing terecht op het VMBO.

2014-01-22 08:27:43