Breda: meer woninginbraken

Wie na het weekend het internet afspeurt, zal regelmatig berichten tegenkomen als ‘Stapper Breda dreigt met kapot glas’, ‘Elf aanhoudingen na stappen in Breda’ en ‘Bredanaar heeft stroomstootwapen bij zich’. Is Breda zo’n onveilige stad? Of horen dat soort incidenten er gewoon bij?

Volgens de AD Misdaadmeter, waarvoor officiële politiecijfers gebruikt worden, zijn bedreigingen, openlijk geweld en wapenbezit in 2012 juist afgenomen in Breda (cijfers van 2013 zijn nog niet bekend). Mishandeling is licht toegenomen, met 3 procent. Geweld in het uitgaansleven is daar een onderdeel van, maar uit de cijfers blijkt niet dat stappen in Breda veel onveiliger is geworden. Ook de Veiligheidsmonitor van de gemeente, een jaarlijks terugkerend onderzoek, laat juist een daling zien van het uitgaansgeweld.

Top tien
Het overgrote deel van de stappers heeft in Breda dus gewoon een leuke avond en kan na afloop veilig terug naar huis. Maar ook daar ben je niet altijd veilig. Door de toename van het aantal woninginbraken heeft Breda dit jaar een plek in de top tien van meest onveilige steden in de AD Misdaadmeter veroverd. Per 1000 woningen vonden er in 2012 gemiddeld achttien woninginbraken plaats. De cijfers van 2013 zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat het aantal dit jaar is gestegen.

Zoek je als student een kamer in een veilige wijk, dan kun je prima  in het centrum wonen. Daar wordt minder dan gemiddeld ingebroken. Ook in de buurten rondom Avans, Sportpark en Blauwe Kei, valt het mee met het aantal woninginbraken. In de wijk Brabantpark, waar veel studenten wonen, wordt weer wat meer dan gemiddeld ingebroken.

Drugs
Waar je verder nog overlast van zou kunnen hebben in Breda is drugshandel. Volgens de AD Misdaadmeter is die in 2012 met bijna 30 procent gestegen. Ook de Veiligheidsmonitor van de gemeente laat een flinke piek zien.

Bestudering van de cijfers leert dat die stijging vooral te maken heeft met de invoering van de wietpas in mei 2012. Dat hield in dat coffeeshops alleen mochten verkopen aan geregistreerde bezoekers uit Nederland. Er werd daarom meer gecontroleerd en er werden meer incidenten geregistreerd. Na een half jaar werd de pas alweer afgeschaft. Het aantal drugsgerelateerde incidenten zal naar verwachting in 2013 weer gedaald zijn.