CMD-studenten gaan los met vrije opdrachten

Domino in een nieuw jasje steken, een nieuwe website maken voor Time Magazine en een verhaal vertalen in muziek. Dat zijn een paar opdrachten waar studenten Communication and Multimedia Design (CMD) zich mee bezig hebben gehouden.

Het noodgebouw aan de Hogeschoollaan in Breda stond vrijdag in het teken van creativiteit. De eerste- en tweedejaarsstudenten presenteerden hun opdrachten in het kader van project ‘Free Space’.

Het doel van het project is om de studenten te stimuleren hun creativiteit de vrije loop te laten en vooral te experimenteren. De studenten kregen een week de tijd om hun opdracht uit te werken.

FreeSpace1 -max

Verhaal vertalen in muziek
Een van de groepen is aan de slag gegaan met muziek. ‘We wilden graag een verhaal vertalen in muziek. Daarvoor hebben we de ruimte als uitgangspunt gekozen’, vertelt Paul Ceulemans. Op de beamer zijn beelden te zien van de ruimte. ‘We hebben allemaal een eigen stukje beeld waar we muziek bij maken. Iedereen kon het vrij invullen.’ Het is niet één muziekstijl. ‘Het is een beetje alles door elkaar. Metal, rock, maar ook reggae.’

FreeSpace4 -max

Nieuwe website voor lijst Time Magazine
Tijdschrift Time heeft een lijst met de honderd meest invloedrijke mensen die ze jaarlijks uitbrengen. Deze wordt ook op de site gezet, maar echt overzichtelijk is hij volgens een groep studenten niet. ‘Het ziet er niet uitnodigend uit, er is weinig informatie en er zit geen structuur in’, vertelt Jill van Oord. De groep heeft gekeken hoe je de site wel aantrekkelijk kunt maken. ‘Op de nieuwe site kun je op verschillende categorieën de lijst rangschikken. Bijvoorbeeld op werelddeel, leeftijd of geslacht. Ook hebben we de functie random pairs toegevoegd. Deze zet twee gezichten tegen elkaar aan, zo leer je weer nieuwe mensen kennen waar je in de oude lijst misschien niet op geklikt had.’ De groep gaat hun ideeën opsturen naar Time Magazine.

FreeSpace2 -max

Digital Domino
Het ouderwetse domino in een nieuw jasje steken, ook daar is een groep mee aan de slag gegaan. In verschillende ruimtes vind je onderdelen van het spel. In de hal staat bijvoorbeeld een grote knop waar zestig seconden niet op gedrukt moet worden om het spel te laten starten. In een lokaal staan zes schermen op een rij waar digitaal een balletje door heen rolt. Ieder scherm is een ander onderdeel. Zo heb je een scherm waar de mensen moeten twitteren om het balletje verder te laten rollen. Ook staat er in de gang een soort doos waar je je hoofd in moet steken. De computer bepaald dan of je virtueel onthoofd wordt.