Duurzame armbanden op Dutch Design Week

Een armband maken die volledig biobased is, dat is het doel van Eye XD. Tijdens de minor Biopolymeren van Avans gaat er ieder jaar een nieuwe groep studenten mee aan de slag. Dit jaar stond Eye XD op de Dutch Design Week.

Eye XD was onderdeel van de slotmanifestatie van de minor Biopolymeren afgelopen maandag. Waar ook andere studenten zich presenteerden. Onder andere een groep die bezig waren met biobased plantenbakjes.

70 procent
Twee jaar geleden is er een begin gemaakt met de armbandjes die 28 procent biobased zijn. Dit jaar is het de studenten gelukt om ze 70 procent biobased te maken. ‘We hebben twee verschillende materialen (Ethyleen Vinyl Acetaat en polyhydroxyalkanoaten) samengevoegd tot een nieuw materiaal, dit heeft er voor gezorgd dat de armbandjes een stuk duurzamer zijn. Uiteindelijk gaan we voor 100 procent’, vertelt Corné Thijssen, een van de groepsleden.

Naast het gebruiken van een nieuw materiaal, is ook de matrijs aangepast. Dit is de mal die wordt gebruikt voor de armbanden. De nieuwe armbandjes hebben een kliksysteem, dat bestaat uit meerdere delen die je er tussenuit kunt halen. Je kunt de armbandjes dus zo groot en zo klein maken als je zelf wilt.

Dutch Design Week
Tijdens de Dutch Design Week presenteerde de groep de armbandjes. ‘Er werd goed op gereageerd. Mensen vinden het leuk dat er biobased sieraden zijn, dat hoor je niet zo vaak.’

Volgend jaar gaat er weer een groep aan de slag met Eye XD. Advies voor de nieuwelingen? ‘Het zou goed zijn als de volgende groep een webshop opent. Daarnaast is het misschien leuk als mensen zelf de armbandjes samen kunnen stellen’, aldus Corné.