Film van oud-student op IFFR

Oud-kunststudent Klaas Arie Westland beleefde afgelopen week de première van zijn korte film De Leeuw op het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Dit filmfestival duurt nog tot en met zondag.

Klaas Arie Westland studeerde in 2004 af op de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda, aan de afstudeerrichting Audiovisuele Vormgeving. Hij is nu zelfstandig filmmaker: hij schrijft, produceert en regisseert. Zijn producties zijn vaak kleine verhalen over mensen die worstelen met de complexe wereld om hen heen.

Dialoog
De Leeuw duurt 17 minuten en gaat over de jonge Abdel (acteur Abdullah Monadile). Hij heeft drie jaar vastgezeten voor een geweldsdelict. In een interview met zijn reclasseringsambtenaar (Micha Schneijderberg), die nog maar weinig vertrouwen heeft in ‘zulke jongens’, wordt bepaald in hoeverre Abdel een gevaar vormt voor de maatschappij. De dialoog tussen de twee mannen is versneden met de making-of van de film, waardoor er een spanning ontstaat tussen realiteit en fictie.

De film is morgenmiddag nog te zien om 15.15 uur in zaal 6 van de Pathé-bioscoop aan het Rotterdamse Schouwburgplein. Vertoning gemist? De Leeuw is ook geselecteerd voor de Nederlandse Competitie tijdens het Go Short International Filmfestival in Nijmegen begin april.