Grafkisten van bioplastics

Rood, bruin of groen met graszoden als bekleding. Hoe ziet jouw grafkist eruit? Tweedejaarsstudenten Commerciële Economie deden een marktonderzoek voor het bedrijf Onora dat ecologische grafkisten maakt.

Welke kleur moet de grafkist hebben? Welke bekleding zou je kiezen? En wat is het budget? Peter Roozemond, Michael Moyene en Alex Lam hebben in totaal 51 mensen geënquêteerd over het ontwerp van hun grafkist. ‘De uitvaartbranche is toe aan vernieuwing’, aldus Peter.

Milieu-impact
De Bredase studenten doen onderzoek voor Onora. Via de Student Service Desk van het Avans Ondernemerscentrum kwamen zij in contact met het bedrijf. De grafkisten van Onora worden volledig gefabriceerd van bioplastics, de kist zal in vijf jaar afbreken in de grond. ‘De milieu-impact is een stuk kleiner dan die van standaard kisten. Er blijft geen hout, lijm of schroeven achter. En na verbranding, komen er geen giftige gassen vrij’, aldus Michael.

Prototype
Onora wilde met name de meest geschikte kleur weten voor het prototype, dat als demonstratiemodel zal gaan dienen. De meest populaire kleuren onder de ondervraagden blijken wit en bruin. ‘De kleur bruin wordt vooral geassocieerd met de klassieke (houten) grafkisten’, legt Peter uit.

‘Bij wit kwamen de termen “rust”, “puur” en “vrede” naar boven.’ De studenten bevelen wit dan ook aan als kleur voor het demonstratiemodel. ‘Opvallend maar ook veilig. Als je met een rode grafkist op een beurs gaat staan, zou dat af kunnen schrikken.’

Interieur
Daarnaast werden de respondenten bevraagd over de wensen van het ‘interieur’ van de kist. ‘Daarbij hadden ze keuze uit graszoden, biologisch katoen of niets. Slechts drie mensen zouden voor de graszoden kiezen, de meesten willen een katoenen bekleding. Dat adviseren we dan ook voor het prototype’, aldus Alex.

Uit de resultaten blijkt dat de helft van de ondervraagden überhaupt nog niet denkt aan zijn begrafenis, laat staan aan zijn grafkist. Bij doorvragen blijkt wel dat 66 procent voor een biologische afbreekbare kist zou kiezen, ongeacht wat die moet kosten. Michael: ‘Een aantal respondenten geeft zelfs aan meer te willen betalen als het een ecologische grafkist is.’

Europese markt
In hun vervolgonderzoek gaan de studenten dan ook bekijken wat de kansen zijn voor Onora op de Europese markt. ‘Als Onora haar product duidelijk positioneert als milieuvriendelijk en niet duurder dan een reguliere grafkist, is er wel degelijk markt voor dit product.’

begraafplaats2-max

Marc

Wat goed om te lezen dat er eindelijk eens een alternatief beschikbaar is voor die vervuilende "houten" kisten. Zal de uitvaartbranche nu eindelijk eens mee gaan met de tijd? Als het tzt moet, doe mij maar zo'n kist.

2014-01-30 22:08:56

Geheime Aanbidder

heren jullie staan zo fotogeniek op de foto vooral michael! top gedaan guys!!!!!!!! zet zo door!!! modellen carrière voor jullie

2014-01-30 11:43:52