Academielezing: Hoe belangrijk is feedback?

Leren doe je vooral door iets te doen, blijkt uit recent onderzoek. En daarbij is feedback essentieel. Neuroloog Noortje Mutselaers gaat tijdens de Avans Academielezing in op de optimalisatiemogelijkheden van de hersenen.

Wat zeg jij tegen iemand die net een belangrijk examen heeft gehaald? ‘Wat ben je goed, je hebt er echt talent voor.’ Of: ‘Goed gedaan, hard werken wordt beloond.’ Daar gaat de Avans Academielezing van woensdag 22 januari in Breda over.

Slimmer
Zijn sommige mensen gewoon slimmer dan anderen? En op welke manier beinvloedt je eigen idee over ontwikkelmogelijkheden, dat van een ander? We zijn geneigd om talent en IQ te prijzen in plaats van de geleverde inspanning. Terwijl recente neurowetenschappelijke inzichten het belang van inspanning om iets te leren juist onderschrijven.

Feedback
Naast heel veel oefenen blijkt de feedback van ouders, docenten of managers van groot belang bij leren en de ontwikkeling van ons brein. Noortje Mutselaers, neuropsycholoog en als adviseur verbonden aan Avans, gaat tijdens de lezing in op de groei- en optimalisatiemogelijkheden van de hersenen.

De Academielezing is woensdag 22 januari van 19.30 tot 21.00 uur, Hogeschoollaan 1 in Breda. Toegang is gratis, aanmelden kan hier.

Maurik

Ik kan niet aanwezig zijn, maar onderschrijf zeker het programma en herken de genoemde punten. In dat kader hebben wij Katch ontwikkelen: een continue 360 feedback tool. Hebben jullie een verslag later van de dag? Veel wijsheid en plezier gewenst

2014-01-21 22:18:04