Hogeschool verbiedt ‘Be Like’ pagina

De Hogeschool van Amsterdam heeft de Facebookpagina HvA Be Like verboden. De twee oprichters van de pagina, die anoniem willen blijven, werden gedwongen om hun werkzaamheden voort te zetten op een andere Facebookpagina.

Meer dan 3.500 likes waren er in drie dagen verzameld toen de Hogeschool van Amsterdam ze sommeerde om hun Facebookpagina niet langer te gebruiken, zo meldt hogeschool- en universiteitsblad Folia.

Juridische stappen
‘We mochten de logo’s, de huisstijl of de naam HvA niet gebruiken en als we daar niet binnen een week mee zouden stoppen, zouden er verdere juridische stappen worden ondernomen’, zegt een van de oprichters.

Volgens woordvoerder Meike Verhagen is het standaardprotocol gevolgd. ‘Wanneer sites die niet van de HvA zijn ons logo of onze naam gebruiken, dan worden de makers daarvan aangesproken.’ De woordvoerder is wél te spreken over de pagina en heeft naar eigen zeggen ‘erg leuk contact gehad met de jongens. Ik heb zelfs nog meegedacht bij het verzinnen van de nieuwe naam.’

Ze hoopt dat er binnenkort samengewerkt kan worden met  die nieuwe pagina: Hogeschool Be Like. Verhagen: ‘Er worden zaken aan de kaak gesteld, waar wij als HvA wel iets mee kunnen. Wie weet kunnen ze hun likers vragen om de Nationale Studentenenquête in te vullen, zodat we de aanmerkingen ook zwart op wit hebben’.

Avans Be Like
De Avans Be Like pagina heeft inmiddels 4.392 leden. Van een verbod is bij Avans geen sprake geweest, zegt social media manager Sylvia van Gils.

Bram Breuer

Het is een schande dat mensen zich vrij mogen uiten op het internet. Nederland kan nog veel leren van Noord Korea.

2014-01-24 09:22:08