Kogel door de kerk: nieuwe hbo-titels

Hbo’ers hebben straks minder uit te leggen in het buitenland. Ze mogen titels achter hun naam zetten die internationaal gebruikelijk zijn. Ook als die in onze oren universitair klinken.

Veel afgestudeerde hbo’ers mogen zichzelf straks bachelor (of master) ‘of arts’, ‘of science’ of ‘of laws’ noemen, de drie titels die tot nog toe waren gereserveerd voor wo-afgestudeerden. Maar bijvoorbeeld sociale opleidingen moeten de titel ‘of social work’ toekennen, verpleegkundigen heten straks ‘bachelor of nursing’ en bedrijfskundestudenten ‘bachelor of business administration’.

Geen terugwerkende kracht
Na lang touwtrekken ging de Tweede Kamer begin 2013 uiteindelijk akkoord met het wetsvoorstel. De wet is op 1 januari ingegaan, maar titels worden niet met terugwerkende kracht toegekend. Iedereen die al is afgestudeerd, heeft er dus niets aan.

De nieuwe regeling voor afgestudeerde hbo’ers is eind december gepubliceerd. De titels zijn meer in lijn met wat internationaal gebruikelijk is. Hbo’ers mochten zich eerder geen bachelor (of master) ‘of arts’, dan wel ‘of science’ noemen. In het buitenland leverde dat vaak problemen op, omdat een Nederlandse titel als ‘bachelor of health’ daar niet wordt begrepen.

Jeroen

De titels worden niet met terugwerkende kracht toegekend. Dit betekent dat mijn huidige titel, in 2013 behaald, nu zowel in binnen- en buitenland onherkenbaar zal zijn. Hier is duidelijk goed over nagedacht.

2014-01-29 12:36:42