Meldpunt voor tentamenboetes

Tentamenboetes, dure verplichte studiereisjes… Studenten kunnen aankloppen bij het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) als ze voor hun opleiding meer moeten betalen dan het gebruikelijke collegegeld.

In principe hoeven studenten alleen maar collegegeld te betalen om een jaar lang te kunnen studeren. Voor verplichte onderdelen mag een opleiding geen extra geld vragen. Gebeurt dat toch, dan kunnen studenten klagen bij het nieuwe Meldpunt Collegegeld. Het ISO zoekt dan uit of de extra kosten onwettig zijn.

Brief
Om hun nog eens aan de regels te herinneren heeft het ISO deze week bovendien een brief verstuurd aan hogescholen en universiteiten die de fout in zijn gegaan. ‘Het is niet de eerste keer dat ze erop gewezen worden dat het verplichten van extra kosten niet toegestaan is, maar ze blijven het proberen’, zegt ISO-voorzitter Ruud Nauts. Om welke instellingen het gaat, wil hij niet zeggen.

Veel faculteiten leggen studenten die zich te laat voor een tentamen inschrijven een boete op, bleek gisteren. En hoewel dit al jarenlang bij veel instellingen gebeurt, mag het volgens de onderwijsinspectie niet. Ook veel Kamerleden zijn er niet blij mee.

Anoniem

Wat te denken van de verplichte laptop? Van de kosten voor de startweek waarvoor studiepunten te behalen zijn? De verplichte studieboeken?

2014-01-18 10:44:44

Brighton

Heb maar al te graag extra kosten (laten) betalen voor 'studiereisje' naar Brighton in 2e jaar van commerciele economie..

2014-01-17 15:32:08

anoniem

Automatisch ingeschreven worden voor toesten is nog beter! Meteen het hele gezeur weg rondom de tentamens.

2014-01-17 15:04:38

Student

Als ik met m'n eigen stomme harses me vergeet in te schrijven voor de tentamens (terwijl daar zeer duidelijk over gecommuniceerd wordt vanaf een week van te voren) betaal ik liever 25 euro om alsnog ingeschreven te worden dan dat ik uitgesloten ben.

2014-01-17 10:14:22

Anoniem

Jammer dat er nog steeds niks wordt gedaan aan het te collegegeld wanneer je een jaar lang stage moet lopen. Daar mag naar mijn idee ook wel iets aan veranderen. Ik heb gemiddeld 1.5 uur per week les en daar betaal ik dan 1900 euro voor. Om te huilen

2014-01-17 09:58:33

anoniem

tijdens stage vergeten in te schrijven voor een hertentamen, tegen betaling kon ik wel deelnemen aan het tentamen! plus ben daarvoor naar school moeten komen!

2014-01-17 09:40:39

student

Weekje valencia, verplichte deelname en studenten moeten zelf reis/verblijf boeken. Naast het feit dat het belachelijk is zo'n dure reis te verplichten is het ook veel handiger als school reis/verblijf boekt voor alle studenten ivm eventuele korting

2014-01-17 09:38:37

Anoniem

Reisje naar Brussel.... zelf de trein betalen. En als je niet meegaat krijg je géén studiepunten.

2014-01-17 09:14:31