Niet afstuderen ondanks stage

Een vierdejaarsstudent Bedrijfskunde MER in Den Bosch heeft te veel studiepunten open staan en mag daarom niet afstuderen. Hij tekende beroep aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student heeft 42 studiepunten openstaan en de drempel ligt onder de 40. ‘Ik heb mijn stage zo goed als geregeld. In deze tijd is dat erg moeilijk. Veel van mijn klasgenoten hebben nog geen stageplek.’ De student zegt dat het verweer enkel gebaseerd is op regels en dat er niet is gekeken naar de achterliggende factoren.

Niet goed gecommuniceerd
De student geeft aan dat hij niet goed op de hoogte was van de regels. Wel geeft hij toe dat hij zelf wat alerter had kunnen zijn. ‘De OER (Onderwijs- en examenregeling), waarin de drempel staat, wordt aan het begin van de studie gegeven. Daarna word je er niet meer op geattendeerd.’

Eigen verantwoordelijkheid
De examencommissie gaat ervan uit dat de student zelf op de hoogte is van de OER. ‘Als er in de OER iets verandert dan geven wij dat aan de studenten door.’ De commissie zegt dat ze bij alle studenten dezelfde regels toepassen. ‘De drempel is er niet voor niets. Waarom zouden we daar nu van afwijken?’

‘Ik heb mijn stage al geregeld en wil hierna in België gaan studeren. Dan moet ik nog een half jaar wachten voordat ik in België aan de slag kan, daar kun je niet midden in het jaar instromen’, vertelt de student.

De examencommissie blijft erbij dat ze zich aan de regels moet houden. ‘Als we nu een uitzondering maken, dan weet ik niet wat voor gevolgen dat in de toekomst heeft.’

Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard.

Anoniem

Echt iemand die totaal niet nadenkt. Sowieso is afstuderen en nog veel tentamens maken niet te doen en daarnaast vertellen leraren nadrukkelijk een half jaar van de voren hoeveel studiepunten je open mag hebben.

2014-01-07 11:06:48

student

Wel erg makkelijk gezegd zonder de achterliggende factoren, die er blijkbaar zijn maar die niet verder worden toegelicht, te kennen. Op regels moeten uitzonderingen gemaakt kunnen worden, wat is anders nog de taak van de excom of het COBEX??

2014-01-06 15:28:04

Mark

Als hij nog 42 punten heeft openstaan, hoe wil hij plus de aftsudeerstage dit nog allemaal in een jaar gaan doen? Zodat hij wel tijdig in Belgie kan beginnen. Lijkt me niet als je al zover achterloopt dat je het ineens binnen 6 maanden kunt fixen.

2014-01-06 14:55:10

Anoniemus

Regels zijn regels, de school moet toch ergens zijn grenzen kunnen stellen? Natuurlijk vervelend voor de student in kwestie, maar dan had hij/zij maar beter zijn/haar best moeten doen...

2014-01-06 11:02:31