Student veroordeeld voor valsemunterij

Een student Sociaal Juridische Dienstverlening van Saxion Hogeschool is veroordeeld voor valsemunterij. De student bracht met een compagnon in 2012 valse horecamunten van FC Twente en discotheken in omloop.

De student Sociaal Juridische Dienstverlening en zijn partner kwamen op het idee voor de valse munten tijdens een vakantie in China. Ze bestellen vijftigduizend plastic munten die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Ze verkopen er duizenden voor 1,10 euro per stuk via Marktplaats. Kopers kregen te horen dat de munten goedkoper waren vanwege sponsoractiviteiten. In januari van vorig jaar werden ze aangehouden na een tip van fans van FC Twente.

Werkstraf
De rechtbank in Almelo heeft de student veroordeeld tot een werkstraf van 180 uur en een voorwaardelijke celstraf van 109 dagen, zo meldt hogeschoolblad Sax. Naast de werkstraf moeten de twee 40.000 euro aan schadevergoeding betalen. De straf die het tweetal opgelegd heeft gekregen is gelijk aan de eis van de officier van justitie.