Toegang tot sportcentrum met vingerscan

Een sportkaart kun je vergeten, je vingers niet. Dat is de simpele redenering achter het plan van het studentensportcentrum in Tilburg om over te stappen op een vingerscan.

Jaarlijks wijzen medewerkers van het sportcentrum honderden studenten met vergeten pasjes de deur. Dat zou na invoering van het nieuwe systeem niet meer nodig zijn.

76.000 euro
‘De overweging is een combinatie van kosten, privacy en gebruiksgemak. Het kost 76.000 euro. Wat privacy betreft, de scan is niet vergelijkbaar met echte vingerafdrukken zoals de politie gebruikt. Het werkt met een algoritme. Je houdt je vinger op de scanner en die maakt op basis van de hoogtes van de verschillende lijnen een berekening. Die hoogtes zijn voor iedereen uniek. Kom je voor in de database, dan gaan de poortjes open, ’zegt Max van Veen, hoofd van het sportcentrum, in een toelichting aan universiteitsblad Univers.

Op dit moment werkt het sportcentrum, waar ook veel Avansstudenten van gebruik maken, met papieren sportpassen, omdat mobiele handscanners niet bleken te werken. Voor de verbouwing werd gewerkt met een stoplicht, dat op groen sprong als iemand zijn pasje voor een scanner hield. Er waren echter geen poortjes, waardoor veel studenten zomaar door konden lopen. Studenten hadden er ook een handje van om in sommige studentenhuizen pasjes te delen. Het stoplichtsysteem maakte de controle op pasfoto’s lastig.

Makkelijker
‘We willen het makkelijker maken voor de studenten. Mensen vergeten hun pas, je vinger heb je altijd bij je. We kunnen het ook koppelen aan het uitleensysteem, bijvoorbeeld om rackets en ballen te lenen. En er zit een nieuw ict-systeem achter wat het ook mogelijk maakt vanaf huis de squashbanen en tennisbanen te reserveren’, zegt Van Veen.

Het studentensportcentrum is momenteel bezig met een grootschalige verbouwing. Die moet dit voorjaar afgerond zijn.