25 jaar feesten in de kelder van Avans

De Tilburgse studentenvereniging Totus gaat na carnaval gewoon door met feesten. De vereniging viert namelijk hun 25-jarig bestaan. Een week lang worden er allerlei activiteiten georganiseerd.

Totus is ooit begonnen met het geven van feestjes in de fietsenkelder van school. Eén van die feestjes was zo groot, dat er besloten werd dat Totus een studentenvereniging moest worden.  Dat is op 19 maart vijfentwintig jaar geleden’, vertelt Tim Neeskens, één van de organisatoren van de lustrumviering.

Stijldansen en borrelen
Van dinsdag 11 maart tot en met zaterdag 15 maart organiseert de vereniging verschillende activiteiten. Donderdag gaan ze stijldansen om te oefenen voor het afsluitende gala op zaterdag. ‘Stijldansen is een beetje een traditie geworden. Dat wordt bijna elk lustrum gedaan ter voorbereiding op het gala. Of er tijdens het gala nog wat mee gedaan wordt? Ik denk het niet, maar het is gewoon leuk’, vertelt Rick Luime, een van de andere organisatoren. Tussendoor zijn er nog andere activiteiten en op vrijdag 14 maart is er in de sociëteit een borrel waarbij iedereen van Avans welkom is.

De kracht van Totus
De afgelopen twee jaar is het ledenaantal van de vereniging gegroeid. Van tachtig aanmeldingen naar ongeveer 130. ‘Totus is heel laagdrempelig. Het zit in school dus kun je er makkelijk naartoe. Dat is onze kracht denk ik. Daarnaast is bij ons het idee; alles kan, maar niks is verplicht. Je kunt altijd in de sociëteit een biertje komen drinken en voor een echt feest gaan we de stad in’, vertelt Rick.

‘Over vijfentwintig jaar hopen we dat Totus nog steeds bestaat. Het ligt een beetje aan Avans, maar wat ons betreft hebben we absoluut bestaansrecht. Ons ledenaantal is al jaren stabiel en daarnaast organiseren we altijd leuke dingen’, aldus Tim.

Kijk voor meer informatie over het lustrum op de website.