Bredase werkeloosheid daalt pas in 2015

De Economische Barometer Breda komt voor 2014 uit op een 5.5. Daarmee is de dalende tendens van de afgelopen jaren doorbroken. De stad heeft meer startende ondernemers en een groter consumentenvertrouwen.

De Economische Barometer Breda is een samenwerking tussen Avans Hogeschool, de Rabobank en Gemeente Breda. De barometer geeft inzicht in de huidige stand van de Bredase economie. De dertiende editie werd gisterenavond gepresenteerd op Avans in Breda.

Tekenen van herstel
De barometer scoort voor 2014 nét iets hoger dan het afgelopen jaar, in 2013 was de stand 5.4. De eerste tekenen van herstel worden verwacht. Zo is na een aantal jaren met dalende cijfers voor het producenten- en consumentenvertrouwen het omslagpunt bereikt; een lichte kentering is zichtbaar.

Ook het aantal vestigingen nam in 2013 toe met ongeveer achthonderd bedrijven. Deze groei doet zich met name voor bij eenpersoonsbedrijven. Van het totaal aantal Bredase bedrijven (15.408) zijn er twee van de drie ZZP’ers (Zelfstanige Zonder Personeel), ZP’er (Zelfstandig Professional) of eenmanszaken. In 2013 telt de stad bijna 1.900 startende bedrijven, daarvan is ruim 80 procent een eenmansbedrijf. In totaal zijn er meer dan 9.000 ondernemers in Breda die als ZZP’er werken. Belangrijkste reden is ‘het beter kunnen benutten van de eigen capaciteiten’, zo blijkt uit onderzoek van Avansstudenten.

1.200 banen verloren
Maar een daling van de werkloosheid zullen we pas merken in 2015. Voor het tweede jaar op rij daalt de Bredase werkgelegenheid; het afgelopen jaar zijn 1.200 banen verloren gegaan. Naar verwachting zal de werkgelegenheid ook in 2014 licht dalen (0.6 procent). Het aantal personen zonder baan steeg het afgelopen jaar dan ook fors tot 7.400. Het werkloosheidsniveau komt daarmee uit op 9.9 procent, in 2014 zal dit oplopen tot 10.7 procent.

Daarnaast neemt de winkelleegstand toe van 33.900 naar 39.000 m², dat is 10 procent van het totale winkelvloeroppervlak. De leegstand van kantoren en bedrijven blijft ook fors. Ten opzichte van 2009 ligt het commercieel aanbod ruim driekwart hoger.

De Economische Barometer 2014 is te raadplegen via www.economischebarometer.nl.