‘Een keer in het jaar vijf dagen lang feesten’

Avansstudenten geven met carnaval tussen de 0 en 250 euro uit zo bleek uit een rondgang van Punt op de diverse locaties.

Luc de Vet, derdejaarsstudent Bouwmanagement en Vastgoed in Tilburg, en Matthijs Geelen, tweedejaarsstudent Culturele en Maatschappelijke Vorming in Breda, geven beiden rond de 200 euro uit met carnaval. ‘Ik begin op donderdag en ga door tot dinsdag’, zegt Luc. Hij blijft in Rijen. ‘Het meeste geld gaat op aan drinken. Aan eten maak ik niet zoveel op. Af en toe een frietje, maar meestal ga ik ’s avonds even naar huis om een goede bodem te leggen.’

Iets van zolder halen
Matthijs komt uit Venlo en leeft het hele jaar toe naar carnaval. ‘Het is maar één keer in het jaar dat je vijf dagen lang kunt feesten. Als ik niet hoef te werken ga ik zeker iedere dag.’ Veel tijd en geld spenderen aan zijn outfit doet hij niet. ‘Ik haal meestal gewoon iets van zolder. Wel trek ik iedere dag iets anders aan. In Limburg is het denk ik anders dan in Brabant. Mensen gaan niet als “iets” verkleed, maar trekken gewoon verschillende dingen aan.

Andere studenten mijden het feest helemaal zoals Fleur Snellens, tweedejaarsstudent Small Business & Retail Management in Den Bosch; ‘Ik kom uit Rotterdam. Vorig jaar heb ik voor het eerst carnaval gevierd. Toen heb ik er veel tijd en aandacht ingestoken, maar dat was meteen de eerste en laatste keer.’ Fleur ging carnavallen in Breda. ‘Naderhand hoorde ik dat dat de slechtste plek is om carnaval te vieren.’

Ga jij wel carnaval vieren in een van de Avanssteden? Dit is er zoal te beleven:

Oeteldonk
Van de drie Avanssteden heeft Den Bosch de beste naam op carnavalsgebied. jaarlijks trekken hordes mensen vanuit de randstad naar Oeteldonk om het feest mee te beleven. waar in Breda en Tilburg carnaval vooral een kroegfeest is, zie je in Den Bosch groepen mensen hossend door de straten gaan. De eerste Bossche optocht stamt uit 1882 en sinds die tijd heeft de stad de naam één van de mooiste Brabantse optochten te hebben. Ga dus maandagmiddag echt even kijken.

Kruikenstad
‘Doede dè dikkels?’ is dit jaar het motto van carnavalvierend Tilburg. De leus zal te zien zijn tijdens de grote optocht op zondagmiddag maar ook meermalen voorbijkomen in de diverse kroegen en bij lallende mensen op straat. Wil je wel carnaval vieren, maar heb je een hekel aan de Deurzakkers en Gebroeders Ko, dan is ‘Polonaise 666’ in café Little Devil een mooi alternatief. Daar kun je al hardrockend carnaval vieren.

Kielegat
In Breda kun je niet ontkomen aan carnaval. In elk gemeenschapshuis en in iedere buurtkroeg wordt gehost. In het centrum barsten alle cafés uit hun voegen. Een jaarlijks terugkerend fenomeen is de discoshow van Wipneus en pim in het Chassé theater op zaterdagavond. Het hoogtepunt van de zondag is het hossen op de Markt. De grote optocht trekt in Breda ook op maandag door het centrum.

En zie je overal getal 11 verschijnen en heb je geen idee waarom? Lees dan bladzijde 7 van Punt 5. Die ligt overal in de bakken en is hier digitaal te vinden.

Sjoerd

Er wordt in dit artikel gezegd dat Breda een van de slechtste steden is om carnaval te vieren. Daar valt zeker wat over te zeggen en dat is vooral omdat er in het weekend heel veel 'carnavalstoeristen' uit de randstad hier neerstrijken.

2014-02-28 10:38:17