In navolging van universiteiten onderzoeken ook hogescholen de mogelijkheden van massive open online courses. ‘Het klassieke hoorcollege is niet meer van deze tijd.’
Toekomst van het hoger beroepsonderwijs?
Zijn massive open online courses een hype, of de toekomst van het hoger beroepsonderwijs? Die vraag wierp de Vereniging Hogescholen afgelopen week op tijdens een debat in Den Haag. Een conclusie bleef uit: de discussie leverde uiteindelijk meer vragen op dan antwoorden, zei voorzitter Thom de Graaf aan het eind van de dag.
Want wat zijn mooc’s nu eigenlijk precies? En wat is het verschil met online education, e-learning of – weer een nieuwe term – spoocs?
De gratis online cursussen van edX, Coursera of Udacity zijn voor het onderwijs aan hogescholen in ieder geval niet zo relevant, zei Wilco Dijkhuis, docent aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De onderwerpen van de cursussen en de manier van lesgeven passen minder goed bij het Nederlandse hbo dan bij het universitaire onderwijs.
Nederlands taalgebied beperkt
Het heeft voor hogescholen ook niet zo veel zin om zelf mooc’s te willen ontwikkelen voor de Amerikaanse platforms, voegde Wilfred Rubens van de Open Universiteit daar aan toe: ‘het Nederlandse taalgebied is beperkt en omdat hogescholen meer regionaal geworteld zijn, is de dynamiek er bovendien heel anders dan aan een universiteit. Het is moeilijker om een cursus te maken waar studenten wereldwijd iets aan hebben.’
Dat wil niet zeggen dat hogescholen de hele online onderwijsrevolutie aan zich voorbij moeten laten gaan. De toekomst ligt waarschijnlijk bij een combinatie van online colleges en het campusonderwijs dat al eeuwenlang de standaard is. Blended learning, op zijn Engels. ‘Het klassieke hoorcollege is niet meer van deze tijd. Dat kun je beter vervangen door online colleges. Ik zou het heel erg jammer vinden als het hbo die mogelijkheid aan zich voorbij zou laten gaan’, zei Dijkhuis.
Samenwerken
Daar hebben hogescholen helemaal geen Amerikaanse mooc’s voor nodig, verzekerde Sia Vogel van de Hogeschool Rotterdam. ‘Bij ons maken we al zelf online colleges, maar de vraag is nu vooral: hoe pakken we dit met zijn allen op?’
Snel zal dat niet gaan, verwacht Vogel. ‘Over een jaar zijn er zeker nog geen gezamenlijke hbo-mooc’s ontwikkeld. Dat gaat langzaam, docenten hebben het eigenlijk te druk en moeten over de streep worden getrokken.’
‘Misschien zijn mooc’s de toekomst, misschien ook niet’, was aan het eind van de middag de conclusie van voorzitter Thom de Graaf. ‘Ik stel voor dat we dit debat over een jaar, of over twee jaar weer voeren. Misschien zitten we dan nog op hetzelfde punt, maar misschien zeggen we ook wel tegen elkaar: jeetje, wat is dat snel gegaan zeg.’
Johan
Daar is ie weer. Rotterdam steekt daar uit prestige een paar ton in. Of wij de doelgroep voor MOOCs hebben is maar zeer de vraag. http://www.timeshighereducation.co.uk/comment/opinion/five-myths-about-moocs/2010480.article
Marit
Waarom beantwoordt dit artikel zijn eigen vraag niet: "wat is het verschil met online education, e-learning of – weer een nieuwe term – spoocs?"