Inholland beste hogeschool voor masteropleidingen

Inholland biedt het beste masteronderwijs van alle hogescholen, aldus de Keuzegids Masters die vandaag verschijnt. Van de grote aanbieders komt de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen goed uit de bus.

Van de Hogeschool Inholland zijn vijf masteropleidingen beoordeeld. Twee daarvan (‘leren & innoveren’ in Amsterdam en Den Haag) worden hoog gewaardeerd. Mede hierdoor prijkt de hogeschool boven aan de ranglijst van hbo-masteronderwijs: een half punt boven kunstacademie Artez.

Nationale Studenten Enquête
De scores in de gids zijn gebaseerd op studentenoordelen uit de Nationale Studenten Enquête en deskundigenoordelen uit de zesjaarlijkse opleidingsaccreditatie. Opleidingen met weinig studenten (en dus weinig respondenten in de enquête) zijn buiten de ranglijst gehouden. De Groningse Hanzehogeschool bungelt onderaan, gevolgd door de Hogeschool Rotterdam en Fontys.

De ranglijst heeft in het hbo minder zeggingskracht dan in het universitaire onderwijs, doordat de hogescholen meestal maar een handjevol masteropleidingen in huis hebben. De enige hbo-instellingen waarvan meer dan tien opleidingen zijn beoordeeld, zijn de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (17 opleidingen), de Hogeschool Utrecht (29 opleidingen) en Fontys Hogescholen (24 opleidingen). Van hen doet Fontys het minder goed, terwijl Utrecht en de HAN wat hoger eindigen.

Slechte voorlichting
De makers van de Keuzegids klagen over de voorlichting van hogescholen en universiteiten. ‘Je voelt je een halve detective als je hiermee bezig bent’, aldus hoofdredacteur Frank Steenkamp in zijn persbericht. ‘Dat klinkt spannend, maar het is natuurlijk absurd dat de instellingen het voor studiekiezers zo moeilijk maken.’

Veel universiteiten doen schimmig over toelatingseisen en schakelklassen. Ook de hoogte van het instellingscollegegeld wordt pas laat bekend gemaakt, terwijl dat belangrijke informatie is voor geïnteresseerden die al een masterdiploma op zak hebben en niet meer voor het lage wettelijk collegegeld in aanmerking komen. Verder maken de universiteiten nog altijd geen cijfers openbaar over het studiesucces aan masteropleidingen.

Prestaties
Voor studiekiezers zijn de prestaties van afzonderlijke opleidingen belangrijker dan de ranglijst van hele instellingen. De Keuzegids vergelijkt alle masteropleidingen van universiteiten en hogescholen, maar geeft ook een lijst met de vijftien best beoordeelde. Acht komen uit het hbo en zeven uit het universitaire onderwijs.

Het allerbest scoren de masters autonome beeldende kunst van Artez en nanoscience van de Rijksuniversiteit Groningen: zij krijgen 98 van de 100 punten. Het particuliere Nyenrode biedt de beste wo-master management.

Universiteit Wageningen
Van alle onderwijsinstellingen krijgt de Universiteit Wageningen alles bij elkaar de meeste punten voor haar masteronderwijs. ‘Het recept is bekend: intensief onderwijs van hoog niveau met een duidelijke blik op toepassingen’, aldus de redactie.