Lezen studenten nog?

Boeken zijn uit. Die indruk krijg je althans door alle berichten over dalende boekverkopen. Als gevolg daarvan loopt bijvoorbeeld boekhandel Polare tegen een faillissement aan.

De redactie van Punt is benieuwd naar het leesgedrag van studenten. Wordt er nog wel gelezen en wat voor soort boeken zijn dan het meest populair? Vragen die wij graag beantwoord zien middels een enquête.

Digitalisering
Dat het zo slecht gaat met de boekenwereld ligt volgens de boekenbranche aan de ontlezing en zou zich uiten in dalende boekverkopen. Oud-Avansstudent en Schrijver Kluun denkt dat het wel meevalt met de ontlezing en wijt de daling aan de digitalisering. ‘Collega’s, uitgevers, boekverkopers, literatuurliefhebbers, wen er maar aan: een deel van de bestaande boekwinkels is eenzelfde lot beschoren als platenwinkels, videotheken en reisbureaus’, aldus Kluun vandaag in een opiniestuk in de Volkskrant.

Vaak worden e-books genoemd als een van de oorzaken van de dalende boekverkopen. Het marktaandeel van e-books die verkocht worden via bol.com of de boekhandel is echter maar 3,2 procent. Is dat dus wel zo?

Wat en hoeveel lezen studenten? Doe mee aan onze enquête.

Yvonne

Het aandeel e-books dat verkocht wordt, mag dan maar 3,2 procent zijn, het aandeel dat illegaal gedownload en doorgestuurd wordt, is natuurlijk vele malen groter. Wordt ook geen onderscheid tussen gemaakt in de enquête.

2014-02-12 10:06:44

B

Ik reis iedere dag 3 uur van en naar school, en gebruik die tijd om te ontspannen middels het lezen van een goed boek. Juist met de stress van de studie is het ontzettend fijn om even onder te duiken in een andere realiteit.

2014-02-11 10:43:25

Diana Withagen

Wellicht als we wetenschappelijk bewezen theorieën niet meer alleen als zwarte letters op wit papier brengen, maar het geheel attractiever maken, zoals dit boek: http://static.managementboek.nl/pdf/9789013074086.pdf Wie weet...

2014-02-10 19:31:00

Taalman

Er gaat niets boven een boek. Een boek moet je voelen, een boek moet je beleven, een boek moet leven hebben, een boek moet bestaan.

2014-02-10 16:31:02

Lisanne Hoekstra

Dat is helaas niet mogelijk, wel kun je bij sommige vragen 'anders' aanklikken. Dan kun je zelf iets invullen.

2014-02-10 15:21:37

E

Ik mis de mogelijkheid om meerdere keuzes aan te kruisen. Als je bijvoorbeeld meerdere soorten boeken leest, of je boeken van meerdere plekken haalt.

2014-02-10 15:18:07

Lisanne Hoekstra

Excuus, het is aangepast. Bij de meerkeuzevragen een extra optie en bij de open vragen kun je gewoon een streepje invullen.

2014-02-10 15:11:29

k

Enquête is niet goed. Als je wil invullen dat je geen boeken leest moet je naderhand alsnog verplicht aankruisen wat voor boeken je dan leest etc.

2014-02-10 15:02:55