LOI geslaagd voor ‘instellingstoets’

Voor het eerst is een particuliere hogeschool geslaagd voor de ‘instellingstoets’ van onderwijskeurmeester NVAO. Menige hogeschool en universiteit is dat nog niet gelukt.

Naar excellentie streeft de LOI niet, maar de hogeschool heeft wel een ‘duidelijke ambitie om kwalitatief goed onderwijs te realiseren’, aldus het oordeel van accreditatieorganisatie NVAO, die het stempel van goedkeuring verleent.

Ingrijpen als nodig is
Sinds 2011 kunnen universiteiten en hogescholen de ‘instellingstoets’ aanvragen. Ze slagen daarvoor als ze de kwaliteit van het onderwijs goed in de gaten houden en ingrijpen als dat nodig is. De accreditatie van hun afzonderlijke opleidingen door de NVAO is dan minder uitgebreid en kost minder moeite.

Avans
Avans is in september vorig jaar geslaagd voor de instellingstoets. Wel plaatste de NVAO enkele aanbevelingen.

Lang niet alle universiteiten en hogescholen halen de instellingstoets in één keer. Vijf van de 29 zijn alleen ‘onder voorwaarden’ goedgekeurd: zij moesten eerst iets verbeteren aan hun interne kwaliteitszorg voordat ze het stempel van goedkeuring kregen. Twee instellingen hebben intussen aan de voorwaarden voldaan. De hogescholen van Leiden en Utrecht moeten dat nog aantonen, net als de Rijksuniversiteit Groningen.

Eindstreep
Nog eens vijf onderwijsinstellingen trokken zich voortijdig uit de procedure terug, omdat ze de eindstreep niet dreigden te halen. Andere hebben zich nog niet aangemeld.

Over de LOI is de beoordelingscommissie vol lof. De visie op het onderwijs is duidelijk: het draait allemaal om de eisen van de arbeidsmarkt. Op klachten en aanmerkingen reageert de school snel. Alleen doet de LOI nog niet zoveel aan toegepast onderzoek. Dat kan beter, vinden de keurmeesters.