Oud-student wint Zilveren Camera

Peter de Krom, fotograaf en oud-student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost, is winnaar van de Zilveren Camera 2013 in de categorie ‘binnenland documentair’.

Peter de Krom studeerde in 2010 af aan de richting Fotografie van de kunstacademie in Breda. Als afstudeerproject dook hij in het fotoarchief van het dorp Steenbergen. De Krom is ook nog gastdocent op AKV|St. Joost.

Oorlogje
Met zijn winnende serie foto’s neemt De Krom de kijker mee in de wereld van buurjongen Timon. Deze elfjarige uit Hoek van Holland speelt dagelijks oorlogje in de vredige buurt waar hij woont, met zelfgemaakte houten wapens die gebaseerd zijn op bestaande modellen. Zijn spel voert hij tot in perfectie uit. Voor de hoogbegaafde jongen is het een uitlaatklep, maar niet iedereen snapt zijn spel.

Naast de eerste prijs in de categorie binnenland documentair voor deze serie foto’s, won de oud-student in diezelfde categorie ook de derde prijs voor een enkele foto, met een plaat van een scootmobielclub. Alle winnende en genomineerde foto’s zijn tot en met 6 april te zien in het Fotomuseum Den Haag.