Rutte op de WC

Hoe maak je een goede commercial? En hoe breng je iets goed in beeld? Enkele vragen waar eerstejaarsstudenten Communication en Multimedia Design (CMD) in Breda zich mee bezig hebben gehouden.

In een verlaten pand op een bedrijventerrein in Breda hebben de studenten twee weken lang gewerkt aan het project. Vrijdag vond de eindpresentatie plaats. ‘Ik wilde graag een plek hebben voor de studenten waar ze ongestoord de hele dag konden werken’, vertelt docent Frederik Duerinck over de keuze van de locatie.

Onder hoge druk
‘De krant is een medium die bij CMD weinig aan bod komt. Maar we zijn wel een media opleiding dus ik vond dat het belangrijk was om er toch aandacht aan te besteden’, aldus Duerinck. In twee weken tijd hebben de studenten colleges en workshops gevolgd over filmen en hebben ze een eigen commercial gemaakt. ‘De studenten komen voor het eerst in aanraking met film. De afgelopen weken waren een “pressure cooker”. Iedere ochtend moesten ze om kwart voor negen aanwezig zijn en mochten ze op zijn vroegst om kwart over vijf weg. Dat vonden ze geloof ik niet zo leuk.’

Rutte op de WC
Tijdens de presentatie werden er heel verschillende commercials getoond. Komische, denk aan Rutte die je ineens op de WC ziet zitten omdat je zo verdiept bent in de krant of de krant die als een drug gepresenteerd wordt, maar ook wat meer serieuze filmpjes. Alle commercials duurden ongeveer een minuut.

Deze twee weken waren onderdeel van een groter project over filmen waar de studenten de komende weken nog mee bezig zijn.