Studenten slepen Inholland voor de rechter

Een tiental studenten en oud-studenten daagt Hogeschool Inholland voor de rechter. Ze eisen tienduizenden euro’s aan ‘verspild studiegeld’ terug, omdat ze door het strengere regime van de hogeschool hun diploma niet hebben behaald.

Het gaat om studenten van de opleidingen media- en entertainmentmanagement (MEM), schrijft de Telegraaf. Volgens hun advocaat Robin Verspaandonk eisen sommigen geld omdat ze met een studieschuld zitten en geen diploma hebben gehaald, terwijl andere alsnog via de rechter een papiertje willen afdwingen.

Geen recht op diploma
Hogeschool Inholland zegt begrip te hebben voor de situatie van de studenten, maar wil geen concessie doen aan het niveau. ‘We zijn ons ervan bewust dat de lat bij ons onderwijs omhoog is gegaan’, laat collegevoorzitter Doekle Terpstra in een reactie weten. Hij benadrukt: ‘Studenten hebben geen recht op een diploma, wel op optimale begeleiding’.

De opleiding MEM kampt sinds 2010 met problemen, sinds bekend werd dat er een dubieuze afstudeerroute was opgetuigd. De hogeschool moest de kwaliteit flink verbeteren en in november 2013 bleek dat Inholland daarin is geslaagd. Maar dat heeft wel tot gevolg gehad dat honderden studenten klem kwamen te zitten tussen hogere afstudeereisen en jarenlang slecht onderwijs.

Afstudeersteun
Studenten die daardoor veel vertraging hebben opgelopen kunnen bij Inholland financiële steun aanvragen. De hogeschool heeft aan alle studenten die in het collegejaar 2012-2013 langstudeerders waren, laten weten dat ze recht hebben op afstudeersteun. Van de 586 studenten die een brief kregen, hebben 77 van die mogelijkheid gebruik gemaakt, schreef Bussemaker vorige week aan de Tweede Kamer. Om hoeveel geld het gaat, verschilt per student. Alle aanvragen worden individueel beoordeeld, laat een woordvoerder weten.

Of de studenten die hun hogeschool nu voor de rechter dagen ook afstudeersteun hebben aangevraagd, is niet duidelijk.