Taal kan ook leuk zijn

Je voorstellen dat de mensen in de zaal drie keer per dag op de wc zitten, helpt tegen de zenuwen. Het is een van de tips die schrijver Wim Daniëls geeft tijdens een middag over de Nederlandse taal bij de Juridische Hogeschool.

Taal kan heel leuk zijn, dat probeert de Juridische Hogeschool in Tilburg duidelijk te maken aan haar studenten. Afgelopen vrijdag vond er een themamiddag over taal plaats om die woorden kracht bij te zetten.

‘Taal is een belangrijk instrument voor een jurist. Je moet goed kunnen overtuigen. We zouden bijna vergeten dat taal ook heel leuk kan zijn en dat is de bedoeling van deze middag’, trapte docent John van Uden af. De middag bestond uit een debatwestrijd, een taalquiz, een lezing en een dictee.

Tijdens de debatwedstrijd werd er gedebatteerd over onder andere een vuurwerkverbod en jip-en-janneketaal in de rechtszaal. Studenten uit Tilburg en Den Bosch namen het tegen elkaar op. Net als vorig jaar ging Tilburg er met de winst vandoor. Volgens de jury was het bijna een gelijke strijd, maar verdiende Tilburg net een puntje meer.

juridischdictee2 -max

Gewoon tegen de zaal spreken
De hoofdgast van de middag was schrijver Wim Daniëls. Hij gaf onder andere tips over hoe je een goede presentatie kunt houden. ‘Spreken voor publiek is iets wat veel mensen moeilijk vinden, maar je moet het toch doen. Stel je voor dat de mensen in de zaal ook gewoon drie keer per dag op de wc zitten. Dan zijn de zenuwen zo weg.’ Ook is het volgens Daniëls belangrijk dat je niet vastzit aan een tekst. ‘Je moet gewoon tegen de zaal spreken.’

Meegaan met ontwikkelingen
De Nederlandse taal is volgens Daniëls totaal onlogisch. ‘Er is geen touw aan vast te knopen. We moeten niet zo star zijn en meegaan met de ontwikkelingen in de taal.’ Wel vindt Daniëls taal erg belangrijk. ‘Als taal een groot onderdeel is van je beroep, zoals bij juristen het geval is, dan moet je daar ook veel tijd in steken. Het hoeft niet saai te zijn. Zoek naar de details, kijk achter de taal. Pas dan kan de taal voor je gaan leven en begrijp je het beter.’

Met een lastig dictee werd de middag afgesloten.

Taalman

Taal is als een boom. Bomen hebben veren. Veren vind je in water. Water maakt je dorstig. Dorstig is geen woord. Woorden maken een reactie. Een reactie is goud waard. De waarde van goud is van belang voor de wereldeconomie.

2014-02-03 14:26:28