‘We willen geen enkel kind vergeten’

Kinderen die langdurig, ernstig of chronisch ziek zijn, kunnen straks vastleggen wat ze meemaken en hoe ze zich voelen. Ze doen dat in het DapperDagboek van Stichting Dapper Kind. Laura Cheret, student Fysiotherapie bij Avans, is projectleider van de stichting.

Langdurig zieke kinderen kunnen bij opname in het ziekenhuis een DapperDagboek krijgen. Voor alles wat ze meemaken, krijgen ze vervolgens een sticker. Voor een goede of een slechte dag, een prik, wondverzorging, opname op de intensive care, chemotherapie of bloedtransfusie; voor alles waar een kind in het ziekenhuis mee te maken kan krijgen is een sticker.

Volle kaart
De stickers komen op een speciale kaart in het dagboek. Voor elke volle plakkaart krijgt een kind een gekleurd bandje dat om een bijbehorend keycord wordt geschoven. Daarmee kunnen ze laten zien hoeveel er al met hen is gebeurd.

Het DapperDagboek moet het voor kinderen makkelijker maken om aan hun omgeving te tonen wat ze meemaken. Naast de kaarten met stickers is er in het dagboek ruimte om te schrijven en voor foto’s, tekeningen en kaarten.

Voor kinderen die in het ziekenhuis terechtkomen maar niet langdurig of ernstig ziek zijn, is er het DapperDiploma. Dat werkt op dezelfde manier. ‘We willen geen enkel kind vergeten’, zegt Leonie. ‘Op deze manier kunnen alle kinderen meedoen.’

Verdubbelen
Avansstudent Laura raakte door een vriendin betrokken bij de stichting. Toen ze de sticker voor fysiotherapie zag, wist ze dat ze daar meer mee wilde doen. ‘Ik heb op school docenten aangesproken en die hebben ervoor gezorgd dat ik bij Nicole van Son (directeur van de Academie voor Gezondheidszorg, red.) terechtkwam. Zij is heel enthousiast en heeft gezegd dat ze elke euro verdubbelt die ik ophaal.’ Dat betekent dat Laura minimaal duizend euro wil ophalen, dat door Avans wordt verdubbeld, om de fysiotherapie-sticker te kunnen sponsoren.

Om meer bekendheid voor de stichting te krijgen mocht Laura op de open dag van Avans staan. Ze wil ook graag meer studenten meekrijgen en zou daarvoor bijvoorbeeld willen samenwerken met de studenten die de Fysiofeesten organiseren. Zelf regelde ze al een sponsorloop op een basisschool.

Pilot
Sinds twee weken draait er een pilot met het DapperDagboek in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Acht kinderen hebben daar een dagboek gekregen. ‘Het ziekenhuis bepaalt welke kinderen de map krijgen’, vertelt Leonie Heuvelman-Egas, oprichter van Stichting Dapper Kind. ‘Er zijn nu al verbeterpunten naar voren gekomen. Bijvoorbeeld een sticker voor pijn en ruimte voor de voorgeschiedenis van het zieke kind.’

‘We zijn bezig met andere ziekenhuizen’, zegt Leonie. ‘Maar ook met sponsors werven en fondsen aantrekken. Het produceren van de map kost veel geld.’ Uiteindelijk moet het dagboek beschikbaar worden voor alle zieke kinderen in alle ziekenhuizen in Nederland.

Zoontje
Het idee ontstond toen voorzitter Leonie zelf veel tijd in het ziekenhuis doorbracht met haar ernstig zieke zoontje. Inspiratiebron is de KanjerKetting, die bedoeld is voor kinderen met kanker. Zij krijgen een kraal voor alles wat ze meemaken. Dat resulteert vaak in een meterslange, gekleurde ketting die hun verhaal vertelt.

Voor kinderen die een andere ernstige, langdurige of chronische ziekte hebben, was er tot nu toe geen alternatief. Voor het DapperDagboek kreeg Leonie input van een groot aantal verpleegkundigen in het Sophia Kinderziekenhuis, waar haar zoontje lag. Welke stickers moesten er komen, hoe moesten ze eruit zien? Belangrijkste verschil met de KanjerKetting is dat in het dagboek een datum bij de sticker komt te staan.

De Stichting Dapper Kind steunen kan al heel simpel, door een like op Facebook.

Leonie Heuvelman-Egas

Hallo Suzanne en redactie, Wat een tof artikel heb je er van gemaakt. Echt heel fijn, er zijn nu al likes op Facebook binnengekomen! Ontzettend bedankt voor dit mooie artikel! Hartelijke groet, Leonie Voorzitter Stichting Dapper Kind

2014-02-18 11:37:34