Carnaval en voetbal in de Kaapverdische zon

Kaapverdiërs wassen hun auto met afwasmiddel en geven heel veel geld uit aan carnaval. Dat ontdekten acht kunststudenten tijdens twee weken op de Kaapverdische eilanden. In het kader van de minor Multimedia & Buitenlandjournalistiek maakten zij daar foto’s, filmpjes en artikelen over alles wat ze tegenkwamen.

Student Grafisch Ontwerp Cindy van Rees en Fotografiestudent Imara Angulo Vidal maakten een reportage van carnaval op het eiland São Vincente. Cindy: ‘Doordat zowel Kaapverdië als Brazilië kolonies zijn geweest van Portugal, zie je allerlei Braziliaanse invloeden daar, zoals carnaval. Kaapverdië is ook nog een heel katholiek land.’ Imara: ‘Op dat carnavalsfeest zijn ze echt trots. Mensen kijken er het hele jaar naar uit en steken ze er al hun geld in, terwijl ze vaak best arm zijn.’

kaapverdie_Cindy_max

Lokaalmondiaal
Cindy en Imara waren twee van de acht Bredase derdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost die tijdens de minor Multimedia & Buitenlandjournalistiek op reis mochten. Zij kwamen van diverse studierichtingen: Fotografie, Audiovisuele Vormgeving en Grafisch Ontwerp. Samen met de journalistieke organisatie Lokaalmondiaal en nog vier freelance journalisten vlogen zij eind februari naar de eilandengroep voor de Afrikaanse kust.

Het thema van de reis was ‘migratie en vrijetijdsbesteding/cultuur’, maar de kunststudenten verdiepten zich bijvoorbeeld ook in de ontwikkeling die het land doormaakt van armoede naar meer welvaart. Ze moesten zoveel mogelijk journalistieke producties maken en die ook ergens (laten) publiceren.

Urenlang uploaden
De fotoreportage over carnaval  hadden Cindy en Imara voorafgaand aan de reis weten te slijten aan de VPRO. Vanwege de actualiteit – ook in Nederland was het toen carnaval – wilde de omroep de reportage meteen op haar website plaatsen.

Cindy: ‘We hebben toen de hele nacht, dankzij het vreselijk trage internet, de foto’s zitten uploaden. Dat kostte echt een half uur per foto.’ Vakantie vieren was er dus nauwelijks bij voor de kunststudenten. Imara: ‘Maar er was ook gewoon zoveel te zien en te doen. Alleen na die nacht uploaden hebben we onszelf even een paar uur strand gegund.’

kaapverdie_Davy_max

Vier palen
Fotografiestudent Davy de Lepper maakte een fotoreportage van de vele voetbalveldjes die hij tegenkwam. ‘Voetbal is een populaire sport in Kaapverdië. Daardoor kom je op de gekste plekken voetbalvelden tegen: van verlichte kunstgrasvelden tot zandveldjes met vier palen.’ Ook fotografeerde hij hoe Kaapverdiërs leven met weinig water, want daar is een groot tekort aan. ‘Ze wassen bijvoorbeeld hun auto’s met alleen afwasmiddel’.

De kennismaking met de journalistiek vonden de kunststudenten leuk en leerzaam. Imara: ‘Ik had nooit eerder een journalistiek product afgeleverd. Later zou ik wel reportagefotograaf willen worden voor een krant of tijdschrift.’ Op donderdag 27 maart is er van 19.30 uur tot middernacht een expositie van al het werk wat uit deze minorreis is voortgekomen te zien in Kriterion in Rotterdam. In Rotterdam wonen namelijk veel geëmigreerde Kaapverdiërs.

Foto’s: Andreas van Hoppe