Hogeschool moet student alsnog inschrijven

De rechter dwingt de Hogeschool van Amsterdam een student per direct in te schrijven. De eerstejaars mag niet de dupe worden van een administratieve fout.

De studente wilde beginnen aan de opleiding international business & management studies. Haar aanmelding leek in kannen en kruiken, maar door een foutje van de studentenadministratie lukte het niet om de studente voor 1 oktober definitief in te schrijven. De studente ontving een mail dat ze daarom toch niet aan haar studie kon beginnen. ‘Als we die datum overschrijden kost ons dat per student een paar duizend euro aan subsidie’, schreef de hogeschool.

Per direct toelaten
De studente liet het daar niet bij zitten en probeerde eerst haar gelijk te halen bij de geschillencommissie van de hogeschool. Toen die haar bezwaar afwees, stapte ze naar de rechter. In kort geding heeft die nu besloten dat de hogeschool haar per direct moet toelaten. De studentenadministratie heeft een fout gemaakt, redeneert de rechter, en die moet hersteld worden. Omdat de studente ondanks alles zo veel mogelijk colleges heeft gevolgd, verwacht de rechtbank dat ze halverwege het jaar prima kan instromen.

De hogeschool draait op voor de proceskosten en moet een schadevergoeding betalen van 2.685 euro.

Arold Roestenburg

Het gaat in dit artikel niet over Avans, maar de Hogeschool van Amsterdam.

2014-03-06 14:17:57

ibne

Eindelijk wordt eens duidelijk dat de geschillencommissie van Avans alleen maar aan zichzelf denkt. En gelukkig heeft deze dame haar gelijk gekregen bij de rechtbank, respect dat ze het zover heeft laten oplopen! Laat het een les zijn voor Avans!

2014-03-06 13:30:21

Mimi

Dat noem ik nou gerechtigheid!

2014-03-06 09:51:28