Hoogopgeleiden steeds jonger moeder

Van elke honderd hoogopgeleide vrouwen die in 1980 zijn geboren, waren er 37 op hun dertigste moeder. Dat zijn er meer dan voorheen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Hoogopgeleide vrouwen die tien jaar eerder zijn geboren, in 1970, kregen gemiddeld iets later kinderen. Van hen was slechts 30 procent al op hun dertigste moeder.

Uitstel of afstel
Vrouwen met een diploma van een universiteit of hogeschool krijgen nog steeds relatief laat kinderen. ‘Ze willen eerst hun opleiding afmaken, een vast inkomen, een woning en een stabiele relatie voordat zij aan kinderen gaan denken’, aldus het CBS. ‘Deze wensen leiden tot uitstel of afstel van moederschap.’

Net als de hoogopgeleide vrouwen werden ook middelbaar opgeleide vrouwen weer iets jonger moeder. De lichting van 1970 had in 52 procent van de gevallen al een kind op haar dertigste en dat aandeel steeg tot 57 procent voor de lichting van 1980.

Laagopgeleide vrouwen van geboortejaar 1980 waren in 69 procent van de gevallen al moeder op hun dertigste. Bij de generatie van 1970 was dat aandeel nog 72 procent.

Alleenstaand
Er zijn nog steeds weinig alleenstaande moeders onder hoogopgeleide dertigers: slechts 2 procent heeft een kind en woont alleen. Onder laagopgeleide vrouwen van dertig is dat 18 procent en onder de middelbaar opgeleiden 8 procent.