‘Menselijk toezicht werkt beter dan camera’s’

Isabelle Teunissen, tweedejaarsstudent Integrale Veiligheid (IV) in Den Bosch, heeft dit jaar het Challenge-programma van IV gewonnen. Ze bedacht de beste oplossing voor een (fictief) bedrijfsprobleem en won daarmee haar droomstage.

IV in Den Bosch biedt haar excellente studenten elk jaar in blok 3 van het tweede jaar de kans om uit te blinken. De wedstrijd werd voor de derde keer gehouden door de opleiding. Van de ongeveer honderd tweedejaarsstudenten meldden zich twintig uitblinkers die de uitdaging aan wilden gaan. Zij streden, behalve voor een hoog rapportcijfer en studiepunten, ook voor een nog nader te bepalen droomstage.

Bedrijfsdiefstal
De studenten moesten een securitymanagement-verbeterplan schrijven. De casus draait om een grote retailer die handelt in ict-goederen. Door het ‘verdwijnen’ van goederen is er een voorraadverschil en dat kost het fictieve bedrijf jaarlijks 1,4 miljoen euro. Een groot deel van de winst gaat hierdoor verloren. De goederen verdwijnen meestal door ‘onopzettelijke oorzaken’, zoals procesfouten. Maar er verdwijnen ook producten ‘opzettelijk’: (bedrijfs)diefstal dus.

Van de twintig IV-studenten die zich aanmeldden voor de Challenge werden na een aantal afvalrondes de drie besten gekozen: Sebastiaan Linssen, Isabelle Teunissen en Martin Boosfeld. Vrijdagmiddag presenteerden deze drie finalisten hun plannen voor een zaal vol docenten en medestudenten. Een vakjury, met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, beoordeelde de studenten. De jury speelde de directie van het fictieve bedrijf.

Dure camera’s
Als echte veiligheidsmanagers waren hun oplossingen natuurlijk vooral gericht op het security-deel. Hoe beveilig je het magazijn, of de producten, tegen diefstal? Isabelle vond onder andere dat dure camera’s ophangen in het magazijn niet de beste oplossing is. ‘Eerder zou ik de medewerkers trainen en elkaar in de gaten laten houden. Menselijk toezicht dus, dat werkt beter.’

Foto: IV Den Bosch

Martin opperde de goederen tijdelijk waardeloos te maken door de keycode van het product apart te leveren. Maar hoe hou je dan de interne diefstal tegen?, vroeg de kritische vakjury hem. ‘Als de keycode later wordt geleverd of elders in het magazijn ligt, dan kunnen de magazijnmedewerkers die twee zaken vroeg of laat toch nog bij elkaar zoeken?’ Daar had de student geen antwoord op.

Stage bij ministerie
De drie finalisten werden op die manier flink doorgezaagd door de jury, maar Isabelle Teunissen wist zich uiteindelijk het beste staande te houden. De jury beoordeelde haar unaniem als de winnaar. De opleiding IV gaat Isabelle helpen ‘de stage van haar dromen’ te krijgen. Wat die is? ‘Ik zou graag stage lopen in de publieke hoek. Het liefst bij een ministerie.’